Ik was eens mijn verzameling Formule 1-modellen aan het bekijken en het viel mij op dat ik van bepaalde teams meer auto’s heb als andere. Ik vroeg mij af welk F1 team in kleine schaal het populairst zou zijn.
Ferrari:
1951, 1952, 1956, 1958, 1961, 1964, 1966, 1968, 1970, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2023
Het zal niet verbazen dat Ferrari de meeste modellen heeft. Het is ook het team met de langste geschiedenis in de raceklasse.
McLaren:
1966, 1968, 1969, 1972, 1976, 1977, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1991, 1993, 1994, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2003, 2005, 2007, 2008, 2011, 2015, 2021, 2022, 2023
Ook McLaren is al lang bij de Formule 1 en was ook succesvol. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hier veel modellen van zijn.
Toleman/Benetton/Renault/Lotus Renault/Alpine:
1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, (1996), 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2017, 2018, 2019, 2022, 2023
Van Toleman zijn geen modellen, hoewel hier bijvoorbeeld ene Ayrton Senna in rondreed. Van Benetton, dat het team in de jaren ’80 overnam, zijn er wel modellen. Deels ingegeven door de successen met Michael Schumacher. Later werd Benetton het fabrieksteam van Renault, wat het min of meer nog altijd is, tegenwoordig onder de naam Alpine.
Lotus:
1965, 1966, 1967, 1968, 1969, 1972, 1974, 1975, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1993
Team Lotus zorgde voor vele innovaties en overwinning, maar in de jaren ’80 begonnen de successen op te drogen. Het team wist het uit te zingen tot 1994, waarna het verdween.
Williams:
1979, 1982, 1983, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2023
Frank Williams begon al eerder een renstal, maar de in 1977 opgerichtte Williams Grand Prix Engineering Limited zou tot meer successen komen.
Tyrrell/BAR/Honda/Brawn/Mercedes
1969, 1972, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1983, 1990, 1991, 1994, 1996, 2007, 2010, 2015, 2021, 2022, 2023
Een team met een complexe geschiedenis. Het begon met Tyrrell, dat opklom uit lagere Formule-klassen en debuteeerde in 1968 in de F1. Successen volgden snel, waarna een dalende lijn werd ingezet. Het team wist het uit te zingen tot de jaren ’90. Het werd gekocht door een consortium dat zich BAR noemde. Zover ik weet zijn hier geen modelauto’s van in deze schaal. Later werd het door Honda overgenomen. Toen Honda zich terugtrok kocht de ontwerper het team en noemde het naar zichzelf, Brawn. Een sprookje zou uitkomen en het team werd wereldkampioen, waarna Mercedes het team kocht. Na enkele jaren van iets minder succes zou het tot een van de succesvolste teams uitgroeien, dat acht keer op rij kampioen werd.
Stewart/Jaguar/Red Bull:
1999, 2000, 2001, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2017, 2021, 2022, 2023
In 1997 werd Stewart Grand Prix opgericht door drievoudig wereldkampioen Sir Jackie Stewart. Het werd overgenomen door Ford om als Jaguar Racing te worden genoemd. In 2004 werd het verkocht aan Red Bull. Onder deze naam zou het tot grote successen komen.
Jordan/Midland/Spyker/Force India/Racing Point/Aston Martin
1991, 1993, 1994, (1996), (1997), 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2007, 2022, 2023
Jordan begon in lagere Formule-klassen en werkte zich op tot de Formule 1. De eerste wagen had een groene kleur en werd misschien het bekendst doordat het de latere meervoudig wereldkampioen Michael Schumacher liet debuteren. Begin jaren 2000 leek Jordan door te stoten naar de top, nadat eind jaren ’90 enkele overwinningen werden geboekt, echter ging het van kwaad tot erger. Jordan verkocht het team, waarna het in korte tijd meerdere nieuwe eigenaren en namen kreeg. Tegenwoordig is het team weer wat stabieler, dankzij investeringen van de Canadees Stroll.
Sauber/BMW Sauber/Alfa Romeo
1993, 1994, 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2012, 2022, 2023
Het Zwitserse Sauber was een raceteam dat samenwerkte met Mercedes-Benz in de langeafstandsraceklasses. Mercedes had ambities voor de Formule 1 en zo kwam Sauber in de Formule 1. Mercedes wisselde enkele jaren later naar McLaren, waar het tot veel successen kwam. Sauber ging als privéteam verder. In de jaren ‘2000 werkte een andere Duitse fabrikant, BMW, samen met Williams. Bij BMW had men het gevoel dat Williams steken liet vallen en wisselden naar Sauber. Plotseling besloot BMW uit te stappen en Sauber had het moeilijk. Toen Alfa Romeo titelsponsor werd veranderde het van naam. Een derde Duitse autofabrikant kondigde aan Sauber over te nemen. In de toekomst zullen de auto’s die bij Sauber gebouwd worden als Audi meedoen aan de Formule 1.
Matra/Ligier/Prost
1968, 1969, 1972, 1976, 1978, 1979, 1985, 1989, 1993, (2001)
Ligier werd in 1976 een Formule 1-constructeur, nadat het raceteam van Matra overnam. Eind jaren ’90 werd Ligier overgenomen door meervoudig wereldkampioen Alain Prost, maar dit bleek geen groot succes.
Toyota
2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008
Toyota begon in 2002 als fabrieksteam in de Formule 1. Net als bijvoorbeeld Mercedes-Benz en BMW kwam dit voort uit het project in de langeafstandsraces. Hoewel veel geld werd uitgegeven kwam het niet echt tot successen. Zo werd geen race gewonnen en kwam men niet hoger dan een vierde plaats in het wereldkampioenschap.
Brabham
1966, 1968, 1972, 1975, 1978, 1979, 1983, 1984
Motor Racing Development was bekend onder de naam Brabham, vernoemd naar oprichter Jack Brabham. Het werd in 1960 opgericht en bleef tot 1992 in de Formule 1. In de jaren ’70 nam ene Bernie Ecclestone had het team overgenomen. Aan het eind van de jaren ’80 verdween het raceteam even van het toneel om overgenomen te worden, maar tot echt aansprekende resultaten kwam het niet meer.
Arrows/Footwork
1989, 1991, 1993, 1994, 1995
Arrows werd in de jaren ’70 opgericht en wist het uit te houden tot begin jaren 2000. In al die tijd zou het niet echt succesvol zijn. Begin jaren ’90 werd het overgenomen door een Japanse investeerder, waardoor het kortstondig door het leven ging als Footwork.
Renault
1978, 1979, 1981, 1983
In de jaren ’70 en ’80 zag Renault in gat in de regels en waren zo een van de eerste teams die met turbomotoren experimenteerden. Het team had matig succes en verdween in 1985, na tegenvallende financiële resultaten. Het zou in de jaren 2000 weer terugkomen als fabrieksteam.
Minardi/Torro Rosso/AlphaTauri
2007, 2016, 2022, 2023
Hoewel Minardi al vanaf de jaren ’80 meedeed zou het nooit echt meedoen om de prijzen. Er zijn ook volgens mij geen modelauto’s van. Het werd een B-team van Red Bull, waarna het prompt een race zou winnen. Later besloot Red Bull het team om te dopen om hun kledinglijn te promoten.
BRM
1966, 1968, 1972, 1975
British Racing Motors, ofwel BRM, was een Formule 1 team van 1951 tot en met 1977. Grootste successen kwamen in 1962, toen het het wereldkampioenschap won.
March/Leyton House
1972, 1977, 1989, 1990
March was een succesvolle fabrikant in bijvoorbeeld Indycar en andere Formule-klassen, maar in de Formule 1 wou het nooit zo vlotten.
Alfa Romeo
1951, 1979, 1984
Alfa Romeo was actief als fabrieksteam in de eerste jaren van het kampioenschap, om zich dan terug te trekken. In 1979 zou het weer actief worden in de Formule 1, na al een tijd als motorenleverancier actief geweest te zijn.
Honda
1965, 1967, 1968
Honda als fabrieksteam begon in de jaren ’60 en was relatief succesvol. Ondanks dat zijn er niet veel jaartallen gemaakt.
Maserati
1950, 1957
Maserati begon met een bijgewerkt model dat vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd ontwikkeld en zou in 1957 het wereldkampioenschap winnen. Het zou zich vlak daarna terugtrekken als fabrikant, maar bleef nog actief als motorenfabrikant.
Mercedes-Benz
1954, 1955
Net zoals bijvoorbeeld Honda, heeft ook Mercedes-Benz een eerder fabrieksteam gehad. Het deed slechts twee jaar mee, maar was enorm succesvol. Norev maakte een model met de #1, die volgens mij zo rondreed in de Silverstone. Budgie/Morestone maakte ook een model. Gezien dat pas in 1955 een Britse coureur met deze auto reed (Sir Stirling Moss), zou het niet onlogisch zijn dat het Britse Morestone did model namaakte.
Super Aguri
2007, 2008
Super Aguri stapte in de Formule 1 met ondersteuning van Honda, maar zou niet veel potten breken. De financiële crisis, waardoor Honda de ondersteuning stopte, zorgde voor een snel einde aan dit raceteam. Desondanks werden er toch een aantal mooie modelauto’s van gemaakt.
Shadow
1975, 1976
Shadow is een team dat in Amerika werd opgericht om in de Can-Am mee te doen, later werd een fabriek in Groot Brittannië opgericht, waar Formule 1 auto’s werden gebouwd. Aanvankelijk reed het met een Amerikaanse licentie, later met een Britse. Het Majorette model heeft een lagere airbox, dat zou dus een 1976 model moeten zijn.
Copersucar/Fittipaldi
1977, 1979
Dankzij het Argentijnse Galgo hebben we het Braziliaanse Copersucar gesponsorde Fittipaldi team. Opgericht door wereldkampioen Emerson Fittipaldi en zijn broer Wilson. De enige F1 constructeur uit Brazilië was niet heel succesvol. Ik bezit helaas geen van deze modellen.
Wolf
1977, 1978
Wederom is het Argentijnse Galgo de leverancier van maar liefst twee modellen van Wolf. Beide zijn de wagens die bestuurd werden door de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter. Wolf racete met de Canadese licentie, hoewel de wagens in Engeland gemaakt werden. Hoewel ik van Galgo wel enkele modellen heb, Wolf is een van de merken daarvan die ik niet heb.
Andere teams
Er zijn ook vele teams waarvan slechts, zover ik weet, één model op schaal werd nagemaakt. Dit lijstje is waarschijnlijk niet compleet:
AGS, BMS Scuderia Italia (Dallara), Cooper, Embassy Hill (Lola), Haas, Hesketh, Kojima, Lancia, Osella, Parnell (Lola), Simtek, Surtees