SAAB als autofabrikant kwam voort uit een vliegtuigmaker. De auto’s waren dan ook vrij aerodynamisch. Met de toenemende welvaart werden de SAABs ook steeds groter. SAAB was een van de eerste automakers die de turbo toepastte. Lange tijd bleef SAAB voor modelautofabrikanten onder de radar en er zijn in totaal ook niet zoveel modellen van gemaakt. Toen SAAB ten onder ging kwam er geen herwaardering voor het merk, zoals soms met andere merken wel gebeurt. Een niet compleet overzicht:
Majorette was een van de vroegere fabrikanten met een SAAB in het gamma, in dit geval een 900 turbo.
Hongwell (Cararama) kreeg klaarblijkelijk toestemming van SAAB, want er verschenen enkele modellen van SAAB in het vroege Hongwell-gamma. Deze 9-5 is een aardig voorbeeld.
Een van de weinige conceptauto’s van SAAB die werd verkleind is deze 9-X van Maisto.
Waarschijnlijk de vroegste SAAB in kleine schaal is deze Lesney Saab Sonett.
SIKU deed slechts een SAAB, maar wat voor een, de 9000CS
Hongwell deed niet enkel de 9-5, maar ook de 9-3 in Viggenuitvoering
Yat Ming deed, net als Hongwell, een SAAB in de iets afwijkende schaal 1:72. De 9-3 cabriolet is een van de weinige cabrioletmodelletjes, hoewel deze juist voor SAAB een belangrijk model was.
Ik liet van SIKU een 9000 zien, maar ook Matchbox deed een leuk model.