UPDATE : Welly – Dacia 1300
In deze blog ga ik het hebben over auto’s die in het voormalig Oostblok gemaakt zijn. Dus auto’s van na de val van de Berlijnse muur zul je hier bijna niet terugvinden. Het is interessant te zien dat er maar weinig modelletjes gemaakt zijn van Oost-Europese auto’s in de “Matchbox”-schaal, ondanks dat bijvoorbeeld merken als SIKU, Matchbox en Majorette in licentie in het voormalig Oostblok gemaakt werden. Ook is het opvallend dat de meeste pas jaren na de val van de muur verschenen.
Polen:
Polski Fiat
Welly: Polski Fiat 125P
De Polski Fiat 125P kwam voort uit een samenwerking tussen het Poolse FSO en het Italiaanse Fiat. De 125P was een mengelmoes van techniek uit de Fiat 1500 en de carrosserie van de nieuwere Fiat 125. Gezien het logo is dit eigenlijk een latere FSO 125P
FSM
Welly: FSM Syrena 105
Ondanks het FSO-logo hier, moet dit een FSM zijn. het model 105, herkenbaar aan de deuren die vooraan scharnieren. Deze is altijd bij FSM gebouw, daar waar de voorgangermodellen daadwerkelijk bij FSO werden gebouwd. Vrees niet, een FSO zal waarschijnlijk later dit jaar uitkomen.
FSO
Welly: FSO Polonez Caro
Fiat
Fiat nam in 1992 FSM over. Welly maakte dit Fiat 126p EL-model, dat tussen 1994 en 1996 werd gemaakt.
Tsjechoslowakije
Voor de val van de muur waren Tsjechië en Slowakije samengevoegd en vormden Tsjechoslowakije
Tatra
Solido: Tatra T602
Opvallend is deze Solido. Solido is een Frans merk en deze serie bestond korte tijd begin jaren ’50. Ik schreef er al over in deze blog. er zijn niet veel modellen in kleine schaal van Oost-Europese merken die nog ten tijde van het bestaan van het Oostblok werden gemaakt. Dit model was een raceauto.
Grell: Tatra T603/2
Grell is een firma die promotionele zaken als modelauto’s aan firma’s levert. In dit geval aan een aantal brouwerijen, die deze als extraatje bij een krat bier weggaven.De Tatra was een luxe auto met een V8 motor.
Škoda
Rozkvet VDI Miniauto: Škoda 120 (links) en Favorit 136L (rechts)
Rozkvet VDI was een Tsjechoslowaakse firma die -zover ik weet- enkel deze twee modellen maakte. De Škoda 120 had de motor achterin en dreef de achterwielen aan, daar waar de Favorit de motor voorin had liggen en de voorwielen aandreef. Het was met auto’s als de Yugo Sana en Lada Samara een van een klein aantal auto’s van eigen ontwerp uit het voormalig Oostblok met deze bouwwijze.
Abrex (Cararama): Škoda 120 (links) en Škoda 110 (rechts)
Welly: Škoda 100
Welly: Škoda Favorit
Abrex (Cararama): Škoda Octavia (links) en Škoda Felicia (rechts)
Matchbox: Škoda 130LR
Matchbox is een andere Westerse firma die ten tijde dat het Oostblok nog bestond een voertuig maakte, in dit geval de in rallys best succesvolle Škoda 130LR.
Voor deze en modernere Škoda’s, zie hier.
Oost-Duitsland
AWZ
Grell: AWZ P70 Kombi
Grell: AWZ P70 Coupé
Grell: AWZ P70 Limousine
Trabant
Zie daarvoor bij deze blogpost
Wartburg
Grell: Wartburg 353 Tourist
Deze Tourist-uitvoering, ofwel stationcar, van de Wartburg 353 is al heel wat geslaagder dan het pickup-model van Grell (niet afgebeeld)
Grell: Wartburg 353
Deze sedan-versie van de Wartburg is ook best aardig.
PS: Grell maakte ook een pickup, maar dat vind ik meer een bedrijfs- als personenwagen. Daarom ook komen hier de Barkas en Framo niet voor.
Grell: Wartburg 311 en 311 Tourist
De Wartburg 311 was de voorganger van de 353. Mechanisch waren ze echter niet zo verschillend.
Grell: Wartburg 313 Sport Cabriolet
Grell: Wartburg 313 Sport
Welly: Wartburg 353
In 2020 kondigde Welly de Wartburg 353 aan.
IFA
IFA was het overkoepelend orgaan van alle voertuigbouwers in de voormalige DDR. Men produceerde ook auto’s met de merknaam IFA
Grell: IFA F9 en F8 Exportkabriolett
Grell: IFA F8 Luxuskabriolet
De IFA F8 was een van de eerste auto’s die na de Tweede Wereldoorlog op de (Oost-Duitse) markt kwam. Technisch was de auto op de DKW gebaseerd. Van de IFA F8 en F9 zijn er ook bestelwagens gemaakt door Grell, die om die reden – het is geen personenauto – niet worden getoond.
Sachsenring
Het merk Sachsenring kwam voort uit de voormalige Horch-fabriek en maakte luxe auto’s. Later zou de fabriek de Trabant (zie daar) maken. Kortstondig werd de AWZ P70 als Sachsenring P70 aangeboden.
Grell: Sachsenring P240 en P240 Kombi
De Sachsenring P240 was het enige werkelijke model van dit merk, hoewel deze aanvankelijk nog als Horch werd aangeboden. Grell maakte ook nog een cabriolet-versie:
Melkus
Grell: Melkus RS1000
De Melkus RS1000 was een van de weinige sportwagens uit de DDR en de enige die in een kleine serie werd gebouwd. Aandrijving kwam van een Wartburgmotor.
EMW
BMW nam in 1927 de firma Dixi over uit Eisenach. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde men aanvankelijk motorfietsen en personenauto’s met de merknaam BMW, totdat de Beierse firma hiertegen protesteerde. Als tussentijdse oplossing werd het logo licht aangepast (het blauwe in het logo werd rood) en de merknaam naar EMW gewijzigd (Eisenacher MotorenWerke)
Grell: EMW 340/2
Grell: EMW 327/3
Roemenië
Van het Roemeense Dacia werden tot voor kort enkel modelauto’s na de val van de muur gebouwd. Hier kun je een link vinden naar Dacia-modellen in kleine schaal. In 2022 kondigde Majorette een model aan van de Dacia 1300
Majorette: Dacia 1300
Joegoslavië
Joegoslavië maakte niet deel uit van het Warschaupact, maar geldt algemeen wel als een Oostblok-land, hoewel het er dus formeel niet toe behoorde.
Yugo
Aurometal: Yugo 45
Het Joegoslaavse Aurometal maakte weinig modelauto’s. Hun bekendste product is dit model van de Yugo 45. De Yugo 45 had Fiat-techniek, daar men al jaren in licentie Fiat-modellen maakte.
Sovjet unie
Lada
Welly: Lada 2108
Welly maakt voor de Russische markt een serie met Russische modellen, waaronder deze 2108, die bij ons bekender is als de Samara. Het was de eerste “modern” Lada, nadat het zo’n 20 jaar de Fiat 124 in licentie maakte
Ook van Welly is deze Lada 2107. Een facelift van de 2106 die het tot voor kort wist uit te zingen en in productie bleef.
Welly: Lada 2106
Deze 2106 is zo’n Fiat 124 in licentie. Ietsjes luxer uitgevoerd als de “standard Lada”.
Welly: Lada Niva
De Lada Niva was een relatief goedkope terreinwagen die technisch op de bestaande Lada’s en dus Fiat-techniek gebaseerd was.
Minsk: Lada 2101
Dit modelletje van de lada 2101 werd in Minsk gemaakt en is een van die weinige modellen die uit het Oostblok zelf kwamen. Het is een gedetailleerd modelletje die helaas niet bijzonder goed in elkaar is gezet.
Voor deze en modernere Lada’s klik hier voor een blog gewijd aan Lada modellen in kleine schaal.
UAZ
Technopark: UAZ 39625
Technopark is een merk dat in Rusland Russische modellen verkoopt. Het vermoeden is dat de firma de auto’s laat maken bij Motormax. Deze UAZ bus is natuurlijk het archetypische Russische busje.
Nog zo’n auto met een makkelijk te onthouden modelnaam; UAZ 31514. Deze komt van Welly.
GAZ (Chaika, Volga)
De firma GAZ maakte o.a. luxe auto’s die met merknamen als Volga en Chaika verkocht werden
Welly: GAZ M13 / Chaika
Technopark: GAZ M13/ Chaika
De Chaika was een luxe limousine voor het hogere kader dat in kleine aantallen geproduceerd werd.
Technopark: GAZ M21/ Volga
De Volga was een iets minder luxe auto, die echter alsnog een auto was voor het middenkader en zeker niet voor de gewone man te krijgen was. Het model werd ook o.a. als taxi ingezet, zoals dit modelletje
Grell: GAZ M21 / Volga
Opvallend genoeg koos ook Grell voor de taxi-versie.
Grell: GAZ M2410 / Volga
Dit Grell model laat de opvolger van de Volga zien, die ook als Volga verkocht werd.
ZAZ
Grell: ZAZ 968
De ZAZ was een kleine auto met een V4-motor die achterin was ingebouwd en ook de achterwielen aandreef.
Moskvitch
Grell: Moskvitch 423 (li) en 412 (re)
Moskvitch was een merk uit Moskou en produceerde aanvankelijk op Opel gebaseerde auto’s. Men had namelijk de machines uit de fabriek mee naar Rusland genomen. Later ging het meer en meer zijn eigen weg.
ZiL
Technopark: ZiL 115
ZiL was het merk dat voor de staatslimousines gebruikt werd. Er werden maar weinig van gemaakt. Dit modelletje is niet het meest geslaagde model van een auto; hij lijkt door te zakken.