UPDATE : Welly – Dacia 1300

In deze blog ga ik het hebben over auto’s die in het voormalig Oostblok gemaakt zijn. Dus auto’s van na de val van de Berlijnse muur zul je hier bijna niet terugvinden. Het is interessant te zien dat er maar weinig modelletjes gemaakt zijn van Oost-Europese auto’s in de “Matchbox”-schaal, ondanks dat bijvoorbeeld merken als SIKU, Matchbox en Majorette in licentie in het voormalig Oostblok gemaakt werden. Ook is het opvallend dat de meeste pas jaren na de val van de muur verschenen.

Polen:

Polski Fiat

undefined

Welly: Polski Fiat 125P

De Polski Fiat 125P kwam voort uit een samenwerking tussen het Poolse FSO en het Italiaanse Fiat. De 125P was een mengelmoes van techniek uit de Fiat 1500 en de carrosserie van de nieuwere Fiat 125. Gezien het logo is dit eigenlijk een latere FSO 125P

FSM

undefined

Welly: FSM Syrena 105

Ondanks het FSO-logo hier, moet dit een FSM zijn. het model 105, herkenbaar aan de deuren die vooraan scharnieren. Deze is altijd bij FSM gebouw, daar waar de voorgangermodellen daadwerkelijk bij FSO werden gebouwd. Vrees niet, een FSO zal waarschijnlijk later dit jaar uitkomen.

FSO

undefined

Welly: FSO Polonez Caro 

Fiat

undefined

Fiat nam in 1992 FSM over. Welly maakte dit Fiat 126p EL-model, dat tussen 1994 en 1996 werd gemaakt.

Tsjechoslowakije

Voor de val van de muur waren Tsjechië en Slowakije samengevoegd en vormden Tsjechoslowakije

Tatra

undefined

Solido: Tatra T602

Opvallend is deze Solido. Solido is een Frans merk en deze serie bestond korte tijd begin jaren ’50. Ik schreef er al over in deze blog. er zijn niet veel modellen in kleine schaal van Oost-Europese merken die nog ten tijde van het bestaan van het Oostblok werden gemaakt. Dit model was een raceauto.

undefined

Grell: Tatra T603/2

Grell is een firma die promotionele zaken als modelauto’s aan firma’s levert. In dit geval aan een aantal brouwerijen, die deze als extraatje bij een krat bier weggaven.De Tatra was een luxe auto met een V8 motor.

Škoda 

undefined
undefined

Rozkvet VDI Miniauto: Škoda 120 (links) en Favorit 136L (rechts)

Rozkvet VDI was een Tsjechoslowaakse firma die -zover ik weet- enkel deze twee modellen maakte. De Škoda 120 had de motor achterin en dreef de achterwielen aan, daar waar de Favorit de motor voorin had liggen en de voorwielen aandreef. Het was met auto’s als de Yugo Sana en Lada Samara een van een klein aantal auto’s van eigen ontwerp uit het voormalig Oostblok met deze bouwwijze.

undefined
undefined

Abrex (Cararama): Škoda 120 (links) en Škoda 110 (rechts)

undefined

Welly: Škoda 100

undefined

Welly: Škoda Favorit 

undefined
undefined

Abrex (Cararama): Škoda Octavia (links) en Škoda Felicia (rechts)

undefined

Matchbox: Škoda 130LR

Matchbox is een andere Westerse firma die ten tijde dat het Oostblok nog bestond een voertuig maakte, in dit geval de in rallys best succesvolle Škoda 130LR.

Voor deze en modernere Škoda’s, zie hier

Oost-Duitsland

AWZ

undefined

Grell: AWZ P70 Kombi

undefined

Grell: AWZ P70 Coupé

undefined

Grell: AWZ P70 Limousine

Trabant

Zie daarvoor bij deze blogpost

Wartburg

undefined

Grell: Wartburg 353 Tourist

Deze Tourist-uitvoering, ofwel stationcar, van de Wartburg 353 is al heel wat geslaagder dan het pickup-model van Grell (niet afgebeeld)

undefined

Grell: Wartburg 353

Deze sedan-versie van de Wartburg is ook best aardig.

PS: Grell maakte ook een pickup, maar dat vind ik meer een bedrijfs- als personenwagen. Daarom ook komen hier de Barkas en Framo niet voor.

undefined
undefined

Grell: Wartburg 311 en 311 Tourist

De Wartburg 311 was de voorganger van de 353. Mechanisch waren ze echter niet zo verschillend.

undefined

Grell: Wartburg 313 Sport Cabriolet

undefined

Grell: Wartburg 313 Sport

undefined

Welly: Wartburg 353

In 2020 kondigde Welly de Wartburg 353 aan. 

IFA

IFA was het overkoepelend orgaan van alle voertuigbouwers in de voormalige DDR. Men produceerde ook auto’s met de merknaam IFA

undefined
undefined

Grell: IFA F9 en F8 Exportkabriolett

undefined

Grell: IFA F8 Luxuskabriolet

De IFA F8 was een van de eerste auto’s die na de Tweede Wereldoorlog op de (Oost-Duitse) markt kwam. Technisch was de auto op de DKW gebaseerd. Van de IFA F8 en F9 zijn er ook bestelwagens gemaakt door Grell, die om die reden – het is geen personenauto – niet worden getoond.

Sachsenring

Het merk Sachsenring kwam voort uit de voormalige Horch-fabriek en maakte luxe auto’s. Later zou de fabriek de Trabant (zie daar) maken. Kortstondig werd de AWZ P70 als Sachsenring P70 aangeboden.

undefined
undefined

Grell: Sachsenring P240 en P240 Kombi

De Sachsenring P240 was het enige werkelijke model van dit merk, hoewel deze aanvankelijk nog als Horch werd aangeboden. Grell maakte ook nog een cabriolet-versie:

undefined

Melkus

undefined

Grell: Melkus RS1000

De Melkus RS1000 was een van de weinige sportwagens uit de DDR en de enige die in een kleine serie werd gebouwd. Aandrijving kwam van een Wartburgmotor.

EMW

BMW nam in 1927 de firma Dixi over uit Eisenach. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde men aanvankelijk motorfietsen en personenauto’s met de merknaam BMW, totdat de Beierse firma hiertegen protesteerde. Als tussentijdse oplossing werd het logo licht aangepast (het blauwe in het logo werd rood) en de merknaam naar EMW gewijzigd (Eisenacher MotorenWerke)

undefined

Grell: EMW 340/2

undefined

Grell: EMW 327/3

Roemenië

Van het Roemeense Dacia werden tot voor kort enkel modelauto’s na de val van de muur gebouwd. Hier kun je een link vinden naar Dacia-modellen in kleine schaal. In 2022 kondigde Majorette een model aan van de Dacia 1300

undefined

Majorette: Dacia 1300

Welly – Dacia 1300

Joegoslavië

Joegoslavië maakte niet deel uit van het Warschaupact, maar geldt algemeen wel als een Oostblok-land, hoewel het er dus formeel niet toe behoorde.

Yugo

undefined

Aurometal: Yugo 45

Het Joegoslaavse Aurometal maakte weinig modelauto’s. Hun bekendste product is dit model van de Yugo 45. De Yugo 45 had Fiat-techniek, daar men al jaren in licentie Fiat-modellen maakte.

Sovjet unie

Lada

undefined

Welly: Lada 2108

Welly maakt voor de Russische markt een serie met Russische modellen, waaronder deze 2108, die bij ons bekender is als de Samara. Het was de eerste “modern” Lada, nadat het zo’n 20 jaar de Fiat 124 in licentie maakte

undefined

Ook van Welly is deze Lada 2107. Een facelift van de 2106 die het tot voor kort wist uit te zingen en in productie bleef.

undefined

Welly: Lada 2106

Deze 2106 is zo’n Fiat 124 in licentie. Ietsjes luxer uitgevoerd als de “standard Lada”.

undefined

Welly: Lada Niva

De Lada Niva was een relatief goedkope terreinwagen die technisch op de bestaande Lada’s en dus Fiat-techniek gebaseerd was.

undefined

Minsk: Lada 2101

Dit modelletje van de lada 2101 werd in Minsk gemaakt en is een van die weinige modellen die uit het Oostblok zelf kwamen. Het is een gedetailleerd modelletje die helaas niet bijzonder goed in elkaar is gezet.

Voor deze en modernere Lada’s klik hier voor een blog gewijd aan Lada modellen in kleine schaal.

UAZ

undefined

Technopark: UAZ 39625

Technopark is een merk dat in Rusland Russische modellen verkoopt. Het vermoeden is dat de firma de auto’s laat maken bij Motormax. Deze UAZ bus is natuurlijk het archetypische Russische busje.

Autogrand: UAZ 39625
undefined

Nog zo’n auto met een makkelijk te onthouden modelnaam; UAZ 31514. Deze komt van Welly.

GAZ (Chaika, Volga)

De firma GAZ maakte o.a. luxe auto’s die met merknamen als Volga en Chaika verkocht werden

undefined

Welly: GAZ M13 / Chaika

undefined

Technopark: GAZ M13/ Chaika

De Chaika was een luxe limousine voor het hogere kader dat in kleine aantallen geproduceerd werd.

undefined

Technopark: GAZ M21/ Volga

De Volga was een iets minder luxe auto, die echter alsnog een auto was voor het middenkader en zeker niet voor de gewone man te krijgen was. Het model werd ook o.a. als taxi ingezet, zoals dit modelletje

undefined

Grell: GAZ M21 / Volga

Opvallend genoeg koos ook Grell voor de taxi-versie.

undefined

Grell: GAZ M2410 / Volga

Dit Grell model laat de opvolger van de Volga zien, die ook als Volga verkocht werd.

ZAZ

undefined

Grell: ZAZ 968

De ZAZ was een kleine auto met een V4-motor die achterin was ingebouwd en ook de achterwielen aandreef.

Moskvitch

undefined
undefined

Grell: Moskvitch 423 (li) en 412 (re) 

Moskvitch was een merk uit Moskou en produceerde aanvankelijk op Opel gebaseerde auto’s. Men had namelijk de machines uit de fabriek mee naar Rusland genomen. Later ging het meer en meer zijn eigen weg.

ZiL

undefined

Technopark: ZiL 115

ZiL was het merk dat voor de staatslimousines gebruikt werd. Er werden maar weinig van gemaakt. Dit modelletje is niet het meest geslaagde model van een auto; hij lijkt door te zakken.

Door Jan

Geef een reactie