Om in London een taxi te mogen verkopen, moet deze aan een set regels voldoen, de Metropolitan Conditions of Fitness for Taxis. Het zorgde voor unieke taxivoertuigen in deze stad, hoewel deze ook buiten London gebruikt worden. Omdat de Austin FX4 zo lang gebouwd en gebruikt werd, is voor velen dit “de Londonse taxi”. Het model FX4 had een voorganger in de vorm van de FX3 en de “Low Loader”.

undefined

Oxford Diecast – Austin Low Loader

Er is een model van de FX3, maar heb deze niet in de verzameling. Pocketbond Classix is de maker.

undefined

Oxford Diecast – Austin FX4 

undefined

Welly – Austin FX4 

undefined

Onbekend – Austin FX4 

undefined

Tai Cheong – Austin FX4 

undefined
undefined

Realtoy – Austin FX4 (li) / Matchbox – Austin FX4 (re)

Op een gegeven moment nam Carbodies de productie van de FX4 over in 1982, met enkele kleine wijzigingen. In 1984 werd het overgenomen door LTI

undefined

Matchbox – Carbodies FX4R

LTI besloot een nieuw model te ontwikkelen, dit werd de TX1

undefined

Corgi – LTI TX1

Dit werd opgevolgd door de TXII en de TX4

undefined

Oxford Diecast – LTI TX4

undefined

Corgi – LTI TX4

Motormax – LTI TX4 

LTI ging failliet, maar niet nadat het een overeenkomst met Geely had gemaakt. Geely nam delen van LTI over en richtte LECV op. De TX4 wordt momenteel nog in Thailand gebouwd.

undefined

Matchbox – LECV TX

undefined

Oxford Diecast – LEVC TX 

Door Jan

Geef een reactie