De Peugeot 205 was een bijzonder populaire automerk, dat de toen aangeslagen groep PSA min of meer wist te redden. PSA, dat voortkwam uit de fusie tussen Peugeot en Citroën, waaraan later de Europese Chrysler-activiteiten (Simca en de Rootes-groep) aan werd toegevoegd, was door de financiële problemen bij Citroën en ex-Chrysler zelf namelijk ook in zwaar weer gekomen. De 205 was ook mede daarom zo belangrijk, omdat het een gat in het portfolio opvulde. De Peugeot 206 bleef 15 jaar in productie, hoewel het marktaandeel dankzij de Peugeot 106 en 306 aan de onder- en bovenkant werd “weggegeten”. Een directe opvolger kwam op aandringen van de markt in de vorm van de Peugeot 206.
Majorette: 205 CTI / 205
Norev: 205 GTI
Faie: 205
Cm’s: 205 Evo 2 / 205 T16
Guiloy: 205
Guisval: 205
Mira: 205
SIKU: 205 CTI
Ook zijn er van de volgende merken minimaal één model verschenen: McToy, Edocar, Hot Wheels en Matchbox