Toen in 1997 een nieuw autoregelement werd geïntroduceerd voor het wereldkampioenschap rally vervingen deze de oude Groep A-regelementen. Het resultaat waren meer spectaculair uitziende auto’s en niet lang of vele automerken stapten in dit regelement. Hieronder wordt gepoogd een overzicht te geven van deze wagens, tot de regelwijziging in 2011. Van sommige auto’s is helaas nooit een modelauto gemaakt. Het overzicht hier geeft het modeljaar aan, niet perse het jaar waarin de afgebeelde auto meedeed.
1997
In 1997 werden dus de eerste auto’s toegelaten op basis van de nieuwe regelgeving in het wereldkampioenschap rally. Aanvankelijk waren er drie fabrikanten die aan deze nieuwe reglementen meededen.
Subaru Impreza WRC ’97
1998
In dit jaar verscheen het volgende model van Subaru, vooral onderhuids een nieuw model
Ford Escort WRC
CM’s
Greenlight
Toyota Corolla WRC
Subaru Impreza WRC ’98
(foto volgt)
CM’s
1999
Ford Focus RS WRC
RealToy
Schuco (Hongwell)
Peugeot 206WRC
CM’s / Guisval
Norev / Hongwell (Cararama)
RealToy
Edocar
Subaru Impreza WRC ’99
2001
Citroën Xsara WRC
CM’s
High Speed
Majorette
NewRay / Norev
Subaru Impreza WRC ’01
2002
Subaru Impreza WRC 2002
Majorette (Loyal Bright)
Hot Wheels / Norev
Peugeot 206WRC 2002
CM’s / Hot Wheels
Majorette / Hongwell (Cararama)
2003
Subaru Impreza WRC ’03
AutoArt / CM’s
Mitsubishi Lancer WRC2
AutoArt
Ford Focus RS WRC ’03
Hot Wheels
2004
Ford Focus WRC ’04
Majorette
CM’s
Peugeot 307CC WRC
NewRay
Majorette / CM’s
Norev
2005
Mitsubishi Lancer WRC
Majorette
CM’s
Škoda Fabia WRC ’05
CM’s / Norev
Subaru Impreza ’05
CM’s / Majorette
2006
Subaru Impreza WRC ’06
CM’s
Ford Focus WRC ’06
CM’s
2007
Citroën C4 WRC
Norev
Majorette
Suntoys
Guisval
Hot Wheels
CM’s
Suzuki SX4 WRC
CM’s
Subaru Impreza WRC07
Suntoys
Auto’s die missen zijn: Seat Cordoba WRC, Škoda Octavia WRC of de Hyundai Accent WRC