Het automerk Bugatti heeft een lange en deels complexe geschiedenis. We zullen de geschiedenis opsplitsen in vier delen:
- Het originele Bugatti, opgericht door Ettore Bugatti
- het “Italiaanse” Bugatti, na een lange tijd waarin geen auto’s gebouwd werden, werd de merknaam gekocht door een Italiaanse zakenman
- Bugatti onder de vleugels van VAG.
- Bugatti als onderdeel van Rimac-Bugatti
Automobiles Ettore Bugatti
In 1909 richtte Ettore Bugatti, een in Italië geboren en later tot Fransman genaturaliseerde ondernemer, in Molsheim zijn bedrijf op. Op dat moment was Molsheim nog Duits. Bugatti had voorheen gewerkt voor verschillende autobouwers. Hij zou in 1947 sterven, waarna het merk uitendelijk zou stoppen als autobouwer in 1952.




Bugatti Automobili
De Italiaanse entrepreneur Romano Artioli kocht de merkenrechten en richtte een autofabriek op. De fabriek zou de EB110 bouwen en enkele prototypes. In 1995 stopte de productie.


Bugatti Automobiles
In 1998 kocht VAG de resten van Bugatti op en presenteerde enkele prototypes, voordat de Veyron werd geïntroduceerd. De op dat moment snelste productieauto ter wereld zorgde voor een sensatie. Later zouden nog andere modellen volgen. In 2021 werd het onderdeel van Bugatti Rimac.





















Bugatti-Rimac
Rimac is een Kroatisch automerk dat superwagens bouwt. Volkswagen AG en Porsche SE fuseerden in 2011, waardoor Bugatti onder controle van Porsche kwam. Porsche wou graag een aandeel in Rimac, waardoor Rimac het merk Bugatti als joint-venture aanbood.

Ontdek meer van J C Collection - 3 inch miniatuurauto's
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.