In 2015 werd door Li Xiang, een internetentrepeneur, een automerk genaamd Chehejia opgericht. Chehejia (wat zo ongeveer vertaald kan worden als Auto en Huis) zou elektrisch aangedreven quadricycles gaan maken in samenwerking met deelautofirma DiDi. Uiteindelijk kwam er niks van dit project. In 2019 werd Chehejia omgenoemd tot Leading Ideal, ofwel Li. In hetzelfde jaar werd de Li One gepresenteerd.

De Li One zou in productie worden genomen in November 2019. Het gaat om een elektrisch aangedreven auto met range-extender, verzorgd door een 1,2 liter driecilinder turbomotor.

Maisto - Li One
Maisto – Li One

In Oktober 2012 nam het een fabriek over van Beijing-Hyundai. Deze verkocht de fabriek omdat de verkoop terugliep. In 2022 werd een compleet nieuwe reeks modellen geïntroduceerd, waarna de productie van de One werd stopgezet. De eerste van deze nieuwe modellen was de in maart 2022 geïntroduceerde L9.

De L9 was ook een elektrisch aangedreven auto met range-extender, dit keer met een 1,5 liter viercilinder turbomotor.

Maisto - Li L9
Maisto – Li L9

Later volgden de L8 en L7. De L8 was een iets kortere variant van de L9.

Sunyork - Li L8
Sunyork – Li L8

De L7 was een kleinere versie zonder derde zitrij.

Maisto - Li L7
Maisto – Li L7

In 2024 werd de L6 gepresenteerd, die nog iets kleiner was, waardoor het de eerste Li was die korter dan vijf meter was.

Maisto - Li L6
Maisto – Li L6

Een jaar eerder werd de eerste niet-SUV gepresenteerd, de Mega, een MPV. Deze was tevens Li’s eerste elektrisch aangedreven auto die enkel door batterijen van stroom werd voorzien.

Maisto - Li Mega
Maisto – Li Mega

Het is één van de weinige Chinese merken waar ik de volledige reeks aan geproduceerde auto’s kan laten zien.

Geef een reactie