In de jaren ’50 richtten Eugenio Agrati en Ennio Sala een voorloper op van Polistil. De vroegste modellen heetten APS (Agrati, Polystyreen, Sala) oftewel de namen van de oprichters en het materiaal waaruit de eerste modelauto’s werden gemaakt. De vroegste modellen waren ongeveer schaal 1:77 en werden als geschenk met bijvoorbeeld zeeppoeder verkocht.

Penny

Later werd de firma Politoys APS genoemd. Metalen modelauto’s in schaal 1:66 werden als “Penny” verkocht. Ongeveer tussen 1966 en 1970. De serie werd opgevolgd in 1970.

Penny – Lancia Flavia Zagato Sport

Politoys

Tussen ongeveer 1970 en 1973 werd de serie Politoys gemaakt, die iets kleiner was als de voorgaande Penny-serie.

Politoys – Porsche 917

Polistil

In 1974 werd besloten alle merknamen te consolideren in Polistil. Een relatief korte glorietijd breekt aan, met de RJ-serie.

Polistil - Citroën Ami8
Polistil – Citroën Ami8

In de jaren ’80 wordt het moeilijker en fabricage van de kleinere 1:66 modellen wordt verplaatst naar Hongkong. Later zouden de mallen hergebruikt worden door “Kees”.

Polistil Hongkong – Ferrari 288GTO Evoluzione (hoewel onderop Ferrari 308GTB staat)

Rond die tijd zijn ook enkele modellen uit begin jaren ’80 opnieuw uitgegeven, maar dan met andere opdruk. We spreken voornamelijk over Formule 1-wagens en een bijbehorende transporter.

Polistil – AGS JH25 (Eigenlijk een Williams FW08C)

Latere ontwikkelingen

Op een gegeven moment lijkt Tonka de fabrikant te hebben overgenomen. In 1993 wordt de Italiaanse fabriek gesloten. Echter, de merknaam is kennelijk verkocht en kennelijk bij Bburago terechtgekomen. Enkele modellen van RealToy worden als Polistil vermarkt, waaronder één model kennelijk exclusief voor de Italiaanse opdrachtgevers; een Alfa Romeo 156.

In 2005 komt Bburago onder de controle van Maisto en worden ook modellen met merknamen Tonka en Polistil uitgegeven. Het gaat hier dan om Maisto Fresh Metal-modellen met soms een ander kleurtje.

Door Jan

Geef een reactie