UPDATE: Hot Wheels – Alfa Romeo V6 Ti V6 DTM
De DTM werd in 1984 op basis van een de Group A-regelementen begonnen. Deze waren in drie klassen onderverdeeld in de meeste andere kampioenschappen, maar de DTM koos voor een soort handicap-systeem om alle voertuigen gelijktijdig te kunnen laten racen. Enkele jaren later werden dan twee races in plaats van één lange gehouden, een formaat dat het ook later zou doorzetten.
Met de instap van fabrikanten werden steeds gaten in het regelement gevonden, zoals de turbomotor. Dit gat werd gedicht door hogere gewichten en later een kleinere luchtinlaat. Later werden turbomotoren verboden. Nog later werd vierwielaandrijving gebruikt in combinatie met een V8. Deze auto’s waren weliswaar zwaarder, maar desondanks zeker op snelle circuits onverslaanbaar. Het gewicht werd nog verder verhoogd. De regelwijzigingen om de races spannend te houden zorgden voor de uitstap van fabrikanten als Ford en Audi. Dus werd voor 1993 het concept van de “Klasse 1” gebruikt. Aanvankelijk waren er slechts twee fabrikanten die aan de DTM met deze nieuwe regelementen meededen: Mercedes-Benz en Alfa Romeo. Eind 1993 zou Opel ook instappen.
De DTM was in de jaren in populariteit gegroeid en de nieuwe regels met spectaculaire auto’s (breed, spoilers, grote motoren) zorgden voor een flinke groei van de populariteit. In die tijd zijn er dan ook veel modelautofabrikanten geweest die een DTM auto of zelfs meerdere in de aanbieding hadden. Een overzicht.
1993:
MicroChamps – Alfa Romeo 155 – Nicola Larini
MicroChamps – Alfa Romeo 155 – Alessandro Nannini
Matchbox – Alfa Romeo 155 – Alessandro Nannini
MicroChamps – Alfa Romeo 155 – Christian Danner
MicroChamps – Mercedes-Benz 190 Evo2 – Alexander Grau
MicroChamps – Opel Calibra – Keke Rosberg
1994:
Kyosho – Alfa Romeo 155 – Nicola Larini
Kyosho – Alfa Romeo 155 – Alessandro Nannini
Hot Wheels – Mercedes-Benz C-Klasse – Klaus Ludwig
1995:
MicroChamps – Mercedes-Benz C-Klasse – Ellen Lohr
MicroChamps – Mercedes-Benz C-Klasse – Kurt Thiim
MicroChamps – Mercedes-Benz C-Klasse – Jörg van Ommen
MicroChamps – Opel Calibra – Klaus Ludwig
1996:
In 1996 heette het kampioenschap niet meer DTM; dit was overgegaan in het ITC.
MicroChamps – Opel Calibra – Uwe Alzen
MicroChamps – Opel Calibra – Manuel Reuter
MicroChamps – Opel Calibra – Hans Joachim Stück
MicroChamps – Opel Calibra – JJ Lehto
Kyosho – Alfa Romeo 155 – Nicola Larini
Kyosho – Alfa Romeo 155 – Alessandro Nannini
Kyosho – Alfa Romeo 155 – Michael Bartels
En dan zijn er nog modellen die niet aan een bepaald jaartal zijn te knopen:
Matchbox – Opel Calibra
Maisto – Mercedes-Benz C-Klasse
En dan zijn er nog enkele modelletjes zonder licentie van RealToy.