Voor de kenner is het wellicht bekend, maar in de industrie gebruiken modelautofabrikanten de term “fit the box” en “3 inch”. Feitelijk gaat het om min of meer hetzelfde principe. In plaats van modellen te maken aan een vaste schaalverhouding, zoals 1:64, maakt men de modellen passend voor de verpakking. Vooral bij motorfietsen zien we dit veel gebeuren. Er zijn natuurlijk wel schaalmodellen van motoren met een vaste schaal, maar in het segment waar ik verzamel is dit vrijwel afwezig.

Hier zijn twee modelletjes van Ducati. Zet je deze naast een auto, dan zou de zadelhoogte vaak hoger zijn dan het dak van die auto. Deze fietsen zijn dus duidelijk groter in schaal dan 1:64 of zelfs 1:55. Het model links is van Hot Wheels, rechts van SIKU.

Deze Indian Bobber op een trailer is waarschijnlijk wel op schaal 1:64.

Ook deze CF Moto CF650G is op schaal

Matchbox maakte deze Yamaha SCR950. Opvallend is dat deze geen steun heeft, zoals de meeste motorfietsmodellen. Rechtop staan gaat dus moeilijk.

SIKU maakt deze BMW R1200GS ook in vele uitvoeringen

Hot Wheels: Honda Z50 “Monkey”

SIKU: KTM 1290 Super Duke R

Matchbox: BMW R1200GS

Hot Wheels: BMW K1300R

Hot Wheels: Ducati Diavel

Matchbox: BMW RT1200RTP

Grell: DKW RT125

Grell: MZ ETZ-F-250

Grell: IWA SR59

Grell: MZ ES250/1

Grell: Simson KR51/1 (“Schwalbe”)


Grell: MZ ES250/2 Trophy & MZ ES250/2 met zijspan

Hot Wheels: Ducati 1098R

Norev: gemodelleerd naar een Yamaha FJR1300

Guisval: Vespa met zijspan

Guisval: generieke motorfiets

SIKU: BMW R100RS

SIKU: Vespa ET4
UPDATE

Tomica : Suzuki Katana

Tomica: Honda Super Cub
Update 4 april 2022

Matchbox – Honda 750

Majorette
UPDATE 27 Augustus 2022

Hot Wheels – Honda Super Cub
UPDATE 2 oktober 2022

Siku – BMW R1250 GS LCI
UPDATE 6 December 2022

UPDATE 6 mei 2023



UPDATE – 30 juni 2024
