Voor de kenner is het wellicht bekend, maar in de industrie gebruiken modelautofabrikanten de term “fit the box” en “3 inch”. Feitelijk gaat het om min of meer hetzelfde principe. In plaats van modellen te maken aan een vaste schaalverhouding, zoals 1:64, maakt men de modellen passend voor de verpakking. Vooral bij motorfietsen zien we dit veel gebeuren. Er zijn natuurlijk wel schaalmodellen van motoren met een vaste schaal, maar in het segment waar ik verzamel is dit vrijwel afwezig.
Hier zijn twee modelletjes van Ducati. Zet je deze naast een auto, dan zou de zadelhoogte vaak hoger zijn dan het dak van die auto. Deze fietsen zijn dus duidelijk groter in schaal dan 1:64 of zelfs 1:55. Het model links is van Hot Wheels, rechts van SIKU.
Deze Indian Bobber op een trailer is waarschijnlijk wel op schaal 1:64.
Ook deze CF Moto CF650G is op schaal
Matchbox maakte deze Yamaha SCR950. Opvallend is dat deze geen steun heeft, zoals de meeste motorfietsmodellen. Rechtop staan gaat dus moeilijk.
SIKU maakt deze BMW R1200GS ook in vele uitvoeringen
Hot Wheels: Honda Z50 “Monkey”
SIKU: KTM 1290 Super Duke R
Matchbox: BMW R1200GS
Hot Wheels: BMW K1300R
Hot Wheels: Ducati Diavel
Matchbox: BMW RT1200RTP
Grell: DKW RT125
Grell: MZ ETZ-F-250
Grell: IWA SR59
Grell: MZ ES250/1
Grell: Simson KR51/1 (“Schwalbe”)
Grell: MZ ES250/2 Trophy & MZ ES250/2 met zijspan
Hot Wheels: Ducati 1098R
Norev: gemodelleerd naar een Yamaha FJR1300
Guisval: Vespa met zijspan
Guisval: generieke motorfiets
SIKU: BMW R100RS
SIKU: Vespa ET4
UPDATE
Tomica : Suzuki Katana
Tomica: Honda Super Cub
Update 4 april 2022
Matchbox – Honda 750
Majorette
UPDATE 27 Augustus 2022
Hot Wheels – Honda Super Cub
UPDATE 2 oktober 2022
Siku – BMW R1250 GS LCI