De Land Rover Defender is de opvolger van de oer-Land Rover die in 1983 werd geïntroduceerd. De auto was bijzonder populair bij modelautomakers. Hieronder een deeloverzicht, want er zijn er nog (veel?) meer
HTI – Deze versie heeft wel geen Land Rover-licentie, maar is duidelijk herkenbaar.
Sinds vorig jaar heeft Majorette deze 110-versie van de Defender in het programma. Hier kan de motorkap open. Voorheen had het ook de kortere 9-versie in het programma, alwaar de achterdeur open kon.
Majorette Defender 90. Deze komt waarschijnlijk uit de jaren 2000, hoewel het model al een tiental jaren voorheen werd geïntroduceerd.
Ook relatief recent is deze “double-cab” versie van Hot Wheels.
Enkele jaren geleden probeerde Corgi onsuccesvol om in de kleine schaal terug te keren met de serie “built to last”. Helaas waren het de laatsten van Corgi uberhaupt. Deze Defender had echter ook geen licentie.
Deze Corgi, uit de jaren ’80, had wel een licentie.
De bult in de motorkap van deze Defender 90 laat zien dat het een van de recentere Land Rover Defenders is. Het model stamt van Schuco.
Racing Champions maakte deze Defender – in licentie van Tomb Raider, vandaar de zware uitrusting.
RMZ maakte deze Defender 110
Deze Cararama-versie is een iets kleinere schaal 1:72.
Matchbox maakte deze Defender 110 en Defender 90. Er zaten echter vele jaren tussen het ene en het andere model.
Oxford Diecast maakt ook een Defender, in schaal 1:76. Deze versie is overigens van de Ierse Politie, die men aldaar Garda noemt. Ook het kenteken klopt.
UPDATE
In een recente serie van Fast & Furious modellen was dit model te zien van Hot Wheels:
Update 31-JUL-2020
De firma TSM heeft in haar serie MiniGT onder nummer 108 deze prachtig gedetailleerde 110 opgenomen, die in 1989 de Camel Trophy won.
Ook het merk “Master” maakte een Land Rover Defender 110, zoals deze in de Camel Trophy meedeed. Hier zijn de accessoires los.
Nogmaals Hot Wheels, dit keer de 90
Land Rover Defender L663
Er zijn nog wel meer fabrikanten die dit model Defender hebben gedaan!