De afgelopen tijden waren er in deze categorie voornamelijk nieuwe modelautomerken uit Azië, vandaag presenteer ik echter een merk van een ander werelddeel. Het gaat om, zoals de titel al aangeeft, Coffaro Wheels. Het maakte in 1:43 en 1:64 modelauto’s van auto’s die in Argentinië gebouwd werden. Daarnaast biedt men accessoires aan, zoals wielen.
In 1:64 worden de modelletjes uit Resin gemaakt, zo beschrijft de verpakking. De modellen komen kant-en-klaar met deco. De artisanale productie zorgt ervoor dat je een vrijwel unieke modelauto krijgt, zelfs al bestaan er een handjevol van een bepaald model. Door de situatie in Argentinië is het niet zo eenvoudig, maar het contact met de man achter Coffaro Wheels maakte het eenvoudiger. Ik heb aanvankelijk twee modellen gekozen, de keuze voor deze specifieke modellen was voornamelijk omdat het iets representeert in 1:64 wat wij voorheen nog niet kenden.
SIAM was een fabriek die door Torcuato Di Tella werd opgericht in 1911, een uit Italië afkomstige immigrant. Eind jaren ’50 verkreeg het een licentie van BMC en bouwde een model dat gebouwd was met onderdelen van de Austin Cambridge en Riley 4/68. Als autofabrikant was SIAM niet zo langdurig succesvol, de wagen werd tot 1966 gemaakt, waarna dit gedeelte van SIAM failliet ging en door IKA overgenomen werd. IKA zelf kwam niet snel daarna onder controle van Renault, waardoor de productie werd stopgezet. De forse investeringen in de autoproductie en andere producten zorgden ervoor dat het genationaliseerd werd in de jaren ’70. In de jaren ’80 werd het in delen weer geprivatiseerd. De merknaam wordt sinds enige jaren weer gebruikt voor huishoudelijke apparatuur.
IKA had ik hierboven al genoemd. De naam staat voor Industrias Kaiser Argentina en was een soort zusterbedrijf van het Amerikaanse Kaiser. Het mag niet verbazen dat het ook Kaiser-producten ging verkopen. In feite was de Carabela hetzelfde als de Kaiser Manhattan zoals die in de Verenigde Staten werd verkocht.
Kaiser had recentelijk Willys-Overland overgenomen. In 1957 werd diens Willys Jeep Station Wagon in productie genomen in Argentinië. Rural staat kennelijk voor een station wagon en Estanciera is kennelijk zoiets als een bezitter van een landgoed. De wagen werd tot 1970 gemaakt, maar kreeg tussendoor enkele facelifts.
IKA kon dankzij de verbinding met Kaiser, dat ondertussen was opgegaan in American Motors Corporation (AMC) auto’s van het merk Rambler produceren.
Op basis van de Rambler werd de IKA Torino gemaakt, dat een ander front en achterkant kreeg. Later, na de overname van IzkA door Renault, zou dit model als Renault Torino door het leven gaan. De Torino wist hoge ogen te gooien in de 24 uren van de Nürburgring.
Lutteral was een firma dat Torino’s aanpaste, waaronder deze station wagen genaamd Safari. De carrosseriedelen om het tot station wagen om te bouwen kwamen van de Rambler Cross Country.
In 1952 ontstond bij de staatsfirma voor vliegtuigen en mechanische industrie (IAME) een pickup. In 1969 ontstond de tweede generatie. Dit was een volledig Argentijns ontwerp. Van alle Coffaro Wheels-modellen het wellicht interessantste model.