Paragon maakt, zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven, modellen voor BMW en Mini in de schaal 1:64 (en andere schalen, maar dat valt buiten het bestek van dit blog). Het begon enkele jaren geleden met een conceptauto, gevolgd door een serie BMW M3 DTM modellen in 2012.
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwvisionefficientdynamics.jpg?w=640)
BMW Vision EfficientDynamics (concept)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-1.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-2.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-7.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-8.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-15.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm3dtm-16.jpg?w=640&ssl=1)
Gevolgd werd de M3 door de Mini Paceman in 2013
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminipacemancoopersblauw.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminipacemancoopersrood.jpg?w=640&ssl=1)
Daarna kwam de BMW X5 (F15) in 2014:
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwx5zwart.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwx5wit.jpg?w=640&ssl=1)
De i8 kwam in hetzelfde jaar
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi8blauw.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi8wit.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi8zilver.jpg?w=640&ssl=1)
Ook in 2014 kwam de nieuwe nieuwe Mini, de F56 in Cooper S-versie:
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminicoopersf56oranje.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminicoopersf56wit.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminicoopersf56zwart.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendminicoopersf56rood.jpg?w=640&ssl=1)
Ten slotte kwam ook de BMW i3 in 2014:
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi3rood.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi3wit.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwi3zilver.jpg?w=640&ssl=1)
In 2016 verscheen een setje van 4 modellen in een enkele verpakking met BMW M-modellen
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmw1ermcoupe.jpg?w=640&ssl=1)
BMW 1-er M Coupé
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm4.jpg?w=640&ssl=1)
BMW M4
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm5.jpg?w=640&ssl=1)
BMW M5
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm6.jpg?w=640&ssl=1)
BMW M6
In 2017 kwam dan een serie met BMW M4 DTM-modellen uit:
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm4dtm1.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm4dtm7.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm4dtm13.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmdm4dtm18.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm4dtm31.jpg?w=640&ssl=1)
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/onbekendbmwm4dtm77.jpg?w=640&ssl=1)
UPDATE
Een set met 4 M-modellen kwam uit, waarin de volgende modellen zaten:
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm2.jpg?w=640&ssl=1)
M2
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm4gts.jpg?w=640&ssl=1)
M4 GTS
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwm6gt3.jpg?w=640&ssl=1)
M6 GT3
![undefined](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/img/paragonbmwz4.jpg?w=640&ssl=1)
Z4
In 2019 de i8 Roadster, hoewel mijn exemplaar pas in 2021 in de verzameling kwam.
![](https://i0.wp.com/jan.oviz.nl/wp-content/uploads/sites/10/2023/01/image-55.png?resize=640%2C480&ssl=1)