Simca is een merk dat wellicht velen niet meer kennen, daar de productie stopte eind jaren ’70. Simca is een afkorting en staat voor Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile. Het werd in 1934 opgericht en bouwde aanvankelijk Fiat modellen in licentie. Pas na de Tweede Wereldoorlog zou een eigen ontwerp, de Simca Aronde, worden gepresenteerd. In de jaren ’50 nam het Matford (Franse Fordfabriek) en Unic (vrachtwagens) over. Het Amerikaanse Chrysler kocht aandelen van Simca en werd zo begin jaren ’70 eigenaar. Financiële problemen zorgden ervoor dat Simca verkocht werd aan PSA, waardoor de merknaam Simca verdween. Men besloot de merknaam Talbot, een merknaam die via-via bij Simca terecht was gekomen, in te voeren. In kleine schaal was het merk vrij succesvol, mede doordat de Franse modelautomakers veel aandacht schonken aan deze fabrikant, die zeker een flinke bekendheid genoot in de jaren ’70.
Simca

Deze Simca 1000 Rallye 2 is een vrij recente modelauto van Simca, die door Norev gemaakt wordt.

Uit de jaren ’70 stamt dan weer deze Simca 1308 van Majorette.

Norev maakte in de jaren ’70 ook dit model, in de uitvoering 1308.

De 1100 zelf, hier in Ti-uitvoering, werd door Majorette gemaakt.

In Spanje werd deze ook gebouwd, maar hier heette de auto 1200. Het model is van Guisval.
Talbot

Het model Horizon werd als Simca geïntroduceerd, Norev veranderde haar mallen, zodoende staan hier een Simca en een Talbot Horizon naast elkaar.

Ook de 1308 hierboven kreeg zo’n aangepaste mal. Hier staat ‘ie naast de Talbot 1510. Beide zijn dus van Norev.

Talbot Horizon van Guisval.

Norev is een beetje hofleverancier van Simca & Talbot, waaronder deze prachtige Talbot Solara.
Simca Horizon in Amerika

De Horizon werd in gewijzigde vorm ook in Amerika verkocht, o.a. als Plymouth Horizon.
Chrysler
In Frankrijk en Spanje werd gedurende een relatief korte tijd Simca’s met de merknaam Chrysler verkocht.

De Chrysler 180 zou buiten zijn thuismarkt als Chrysler-Simca verkocht worden, waardoor ik dit Majorette-modelletje hier ook laat zien.

In Spanje werd de de Simca 1307/1308 als Chrysler 150 verkocht. Dit modelletje komt van Guiloy.

Het eveneens Spaanse Mira maakte ook een modelletje.
Matra
Matra was een in principe onafhankelijke autobouwer, die samenwerkte met Simca. Daaruit ontstonden auto’s met de dubbele merknaam Matra-Simca.

De door Matra gebouwde Bagheera werd verkocht met de dubbele merknaam Matra-Simca Bagheera. Dit is een model van Norev (die de mallen van Schuco had overgenomen).


Corgi maakte deze Matra Simca Rancho, een op de Simca 1100 gebaseerde – je zou kunnen zeggen – vroege SUV.

Hier staan een Matchbox Matra Simca Ranchero en een Majorette Simca 1100Ti gebroederlijk naast elkaar.

Talbot Lago
De merknaam Talbot heeft een gecompliceerde geschiedenis. De naam komt van Charles Chetwynd-Talbot, een graaf en financier van Clément-Talbot Limited dat in 1903 werd opgericht. Het werd onderdeel van Darracq in 1920 en vervolgens Sunbeam Talbot Darracq (S.T.D. Motors) in 1919. Darracq zelf was eigenlijk in Frankrijk opgericht en werd later Brits door het verkopen van aandelen aan enkele Britse aandeelhouders. Nadat die aandeelhouders ook Clément-Talbot kochten werd de Franse fabriek Automobiles Talbot. Deze kon de leningen niet terugbetalen in 1934 en de Franse afdeling kwam zo in handen van Antonio Lago. Hieruit ontstond Talbot Lago. De Britse Talbot kwam bij de Rootes-Group. De Rootes-Group zelf kwam in handen van Chrysler. Talbot Lago kwam in financiële problemen en verkocht de firma aan Simca in 1959. Simca zelf kwam ook in handen van Chrysler. Zodoende kon de merknaam Talbot gebruikt worden, zonder problemen in Frankrijk of in Groot Brittannië.


Ontdek meer van J C Collection - 3 inch miniatuurauto's
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.