Het artikel over de Chinese automerken werd wel erg groot, vandaar dat ik heb besloten het artikel op te splitsen. Er komt een artikel over Chinese automerken (met alleen Chinese merken) en dit artikel met auto’s die in China geproduceerd zijn, maar waarvan het merk in principe niet uit China komt, maar samenwerkt met een partner in China.
De eerste van zulke samenwerkingen begonnen in de jaren ’80, waar merken als Daihatsu, Isuzu en Volkswagen joint-ventures aangingen met lokale firma’s.
FAW VW
Volkswagen
FAW werkt al sinds de jaren ’80 samen met Volkswagen. Een van de eerste modellen dat het maakte was de Jetta. Later kwam daar een samenwerking met Audi bij.





De Magotan is in principe een verlengde Passat
Audi


FAW-Tianjin
Tianjin was aanvankelijk een in 1965 opgericht merk dat men toen wel een van de “drie kleine autobouwers” noemde. Vanaf 1983 werkte men samen met Daihatsu, welke aanvankelijk geassembleerd, maar later volledig in licentie gebouwd werden. Het merk Xiali voor personenwagens is een vertaling van Daihatsu. In 2002 nam FAW het merk over.
Huali


Xiali


FAW-Toyota
FAW werkt sinds 2000 samen met Toyota. Toyota-voertuigen, zoals personenwagens, terreinwagens en bussen, worden in een aantal fabrieken in China geassembleerd.

FAW-Mazda
FAW-Mazda komt voort uit de joint-venture tussen Hainan en Mazda. Hainan werd overgenomen door FAW, waarmee de joint-venture ook.Er is een Mazda CX-4 uitgebracht als promotiemodel.
Mazda


Shanghai-VW
Volkswagen
De wellicht bekendste samenwerking tussen Volkswagen en een Chinese autobouwer is die met SAIC, of Shanghai, zoals het toen nog bekend was. Eén van de eerste modellen die het introduceerde was de Santana, welke erg populair bleek en vele jaren werd gebouwd. Later kwam een nieuwe versie die in samenwerking met Volkswagen do Brasil werd ontwikkeld



De volgende auto’s komen uit een serie die het 30-jarig bestaan van Shanghai-VW vieren. Een maker is mij onbekend. Paudi heeft later deze verkocht, waardoor het vermoeden bestaat dat dit de maker is.











Skoda
Uit de samenwerking tussen Volkswagen en Shanghai kwam ook de samenwerking tussen Skoda en Shanghai. Skoda was ondertussen al jaren een zusterfirma van VW. De navolgende modellen komen uit dezelfde serie als bovenstaande Paudi Shanghai-VW’s.







SAIC-GM-Wuling
SAIC en General Motors sloten in 1997 een overeenkomst en in 1999 rolde de eerste niet-Amerikaanse Buick van de band. In tegenstelling tot Amerika is de merknaam Buick zeer populair in China. De onderstaande modellen zijn in Europa bekend als de Opel Mokka en Opel Corsa. In dit lijstje van drie modellen is bijna onderaan de Chevrolet Aveo, die in Nederland de Daewoo Kalos en later Chevrolet Kalos werd genoemd. Daaronder staat de SAIC-GM-Wuling; de samenwerking werd uitgebreid met Wuling, een in 1982 opgerichtte firma die het meest bekend is om haar bestelwagentjes.
Buick

Wij kennen deze als de Opel Mokka





Cadillac
Een serie van verschillende Cadillac-modellen werd enkele jaren geleden aangeboden. Maker is mij onbekend. In 2022 werd een nieuwe serie aangeboden, die door het mij verder onbekende Sunyrk Model gemaakt is.

Chevrolet


Maxus
Maxus komt voort uit de overname van LDV door SAIC. Men introduceerde het merk Maxus. Er zijn minimaal twee verschillende modellen in 1:64 (in verschillende uitvoeringen) bekend, de maker helaas niet. De V90, zoals hieronder afgebeeld is zelfs een metalen modelletje.


Beijing
Beijing-Jeep

Beijing-Hyundai
Hyundai
In 2002 knoopte Beijing een samenwerking aan met Hyundai

Changhe
Changhe-Suzuki
Changhe was onderdeel van een Chinese vliegtuigbouwer dat in de jaren ’70 begon met het maken van bussen, later volgde een bestelwagen in licentie van Suzuki. Zo begon een jarenlange samenwerking. Rond 2009 was het deel van Chang’An, maar in 2014 nam BAIC het onder haar vleugels.

Ondanks de Suzuki-logo’s voor- en achteraan, zouden de Chinese charakters vertalen tot Changhe Beidouxing (wat naar het Engels vertaald wordt als Big Dipper, ofwel grote beer)
DongFeng
DongFeng is een van de “grote vier” autobouwers uit China. De naam wil zeggen “Oostenwind” en was ook bekend als de “Second Automobile Works”. Het werd in 1969 opgericht en maakte voornamelijk commerciële voertuigen. Op dit moment zijn de enige mij bekende modellen van DongFeng militaire voertuigen of vrachtwagens, zoals de Mengshi. De Mengshi begon zijn leven als een in licentie gebouwde Hummer, later ging DongFeng afwijken van de Hummer.
Dongfeng

Dongfeng Citroën
Begin jaren ’90 begonnen Citroën en DongFeng aan een joint-venture. Het eerste daaruit resulterende product was de Citroën ZX die in China als DongFeng Citroën Fukang op de markt kwam. Later kwam ook Peugeot mee aan boord in de joint-venture.

Zhengzhou Nissan
Zhengzhou Nissan werd in 1993 opgericht als een joint-venture. In 2004 kocht Dongfeng de aandelen. Men maakt auto’s met de merknaam Nissan

Chang’An
Chang’An
Chang’An werd als autobouwer in 1958 opgericht, maar produceerde aanvankelijk onder de merknaam ChangJiang. Het is een van de grootste automobielbouwers uit China. Het maakte een grote groei door, dankzij een samenwerking met Suzuki, toen het de Alto in licentie bouwde.
Ford
In 2001 kondigde Ford een samenwerking met Chang’An aan, dat vanaf 2003 ook daadwerkelijk auto’s bouwde. De navolgende modellen komen uit een serie van drie Ford Focus-modellen.




Mazda

Chang’An Suzuki


Geely
Geely werd min of meer illegaal opgericht door een witgoedfabrikant. Aanvankelijk bekend om haar kopieen van o.a. Mercedes-Benz ontwerp en, kocht het later faciliteiten van de Seat Toledo, die het licht gewijzigd en met Chinese motoren produceerde. Het is bekend van de overname van Volvo, dat van Ford werd gekocht.
LEVC
LEVC heeft een lange geschiedenis, die met Austin taxi-modellen begint en via Carbodies en LTI voorlopig tot aan LEVC rijkt. Het is tegenwoordig onderdeel van Geely en maakt nog steeds taxi’s. Hoewel er al LEVC-modellen bestaan, gaat het daarbij om de Britse modellen, maar XCarToys maakt de Chinese versie in miniatuur.

Ook opvallend is natuurlijk dat dit een linksgestuurd model is.
Smart
In 2019 kondigden Geely en Mercedes-Benz een joint-venture aan. Nadat Mercedes-Benz in 2006 de volledige eigenaar werd van Smart, verkocht het de fabriek in het Franse Hambach aan Ineos (al wordt er op contractbasis nog altijd voor Smart geproduceerd. Sindsdien worden Smarts in China gebouwd.

GAC
GAC (Guangzhou Automobile Group Co) begon al in 1985 als joint-venture tussen de lokale regering van Guangzhou en PSA. Men bouwde Peugeot-modellen. Uiteindelijk ging de samenwerking niet zoals gehoopt en werd het in de jaren ’90 stopgezet. Daarna ging het samenwerken met andere fabrikanten, zoals Honda, Toyota en Mitsubishi.
GAC-Honda
Honda
Onlangs werden verschillende Honda-modellen die door GAC gebouwd worden, in 1:64-versie aangeboden op veilingssites. Opvallend is dat dit model, in tegenstelling tot de modellen hier verder naar onderen, op het model zelf geen GAC-bedrukking heeft, enkel op de verpakking en op de bodemplaat.


Acura
Onlangs werden verschillende Acura-modellen die door GAC gebouwd worden, in 1:64-versie aangeboden op veilingssites. Opvallend genoeg is de stijl van de verpakking en zelfs de modelauto’s verschillend. Zo heeft deze GAC-Acura hieronder geen info op de bodemplaat, maar de GAC-Honda en GAC-Mitsubishi wel.

GAC-Toyota
Toyota
Onlangs werden verschillende Toyota-modellen die door GAC gebouwd worden, in 1:64-versie aangeboden op veilingssites.

GAC-Mitsubishi
Mitsubishi
GAC-Mitsubishi komt voort uit de samenwerking tussen een andere fabrikant, Changfeng, met Mitsubishi. Changfeng werd overgenomen door GAC. Onlangs werden verschillende Mitsubishi-modellen die door GAC gebouwd worden, in 1:64-versie aangeboden op veilingssites. Dit model heeft een erg hoog “premium”-gehalte, minder speelgoedachtig, zoals de GAC-Honda en GAC-Acura. Het model wordt geleverd met een plint, maar zonder “vitrine” van acryl. Overal is de GAC-Mitsubishi-merknaam aangebracht.

Later zou ook XCarToys een Mitsubishi produceren, deze is waarschijnlijk van de licentie van de voorganger, Changfeng.

JMC
JMC werd opgericht na de Tweede Wereldoorlog en begon met het bouwen van voertuigen in 1958. Aanvankelijk met de naam Jinggangshan, later Jiangxi. De firma veranderde nogmaals van naam in de jaren 1990 en produceert voertuigen met de merknaam JMC en in licentie van Ford en Isuzu.
Ford

G. Patton
G.Patton, vernoemd naar de Amerikaanse generaal George S. Patton, is een in China opgericht merk dat voertuigen van het Amerikaanse USSV verkoopt. Zover mij bekend geen lokale productie, maar dus wel een lokaal merk.

Ontdek meer van J C Collection - 3 inch miniatuurauto's
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.