Hoewel DeAgostini al wel langer bekend is als modelautomerk dat voornamelijk als kioskseries wordt verkocht (een abonnementsvorm waarbij modelauto’s met een magazine verkocht worden via (voornamelijk) kiosken. In Japan wordt er op deze manier een serie uitgegeven van “legendarische Japanse auto’s” in schaal 1:64, die gemaakt lijken te zijn door Ixo.
Daar deze in principe enkel in Japan en enkel via deze toch vaak kleinere winkels verkocht worden, is er maar weinig van te vinden op online shops. Op veilingssites wordt er wel wat aangeboden, maar vaak tegen flinke opslag aan de verkoper. Zo kost een model uit de serie omgerekend minder dan 15 euro in een kiosk, maar dat kan al snel het dubbele worden op een veilingssite, dat is overigens nog voor verzend- en douanekosten!
Ik had het geluk dat een familielid van mij op vakantie was in Japan en aan mij dacht toen hij deze serie zag. Bij zulke prijzen kun je niet vragen om de halve winkel leeg te kopen, dus ik heb het gehouden bij deze drie, waarvoor ik zeer dankbaar ben. Ik vind het een prachtige toevoeging aan de verzameling.
De Mazda Familia, bij ons bekend als de 323, is zo’n typische Japanse kleine familiewagen die best populair was, maar die je tegenwoordig nauwelijk nog ziet. Het model heeft de voor Japan zo typische spiegels op de voorste zijpanelen in plaats van bij de A-stijl. Het is ook een model, althans in de vorm van deze vierde generatie met de interne naam BD, dat toch een beetje overgeslagen is door modelautomakers (er is ook een best fraaie Tomica van).
Van vlak na de Tweede Wereldoorlog tot halverwege de jaren ’60 gebruikte Toyota de naam Toyopet voor een aantal van haar modellen, waaronder deze Crown van de eerste generatie met nog zelfs een gedeelde voorruit. De auto werd zelfs geëxporteerd naar de Verenigde Staten, hoewel het geen verkoopssucces was.
Als de auto bekend voorkomt: De carrosserie is grotendeels gelijk aan die van de Opel Kadett, want de auto was gebaseerd op de T-platfrom van General Motors. De wagen is onder veel namen verkocht over de gehele wereld. In het geval Isuzu heette het model aanvankelijk Bellett Gemini, later eenvoudigweg Gemini. De aandrijving werd overgenomen van de voorganger (Bellett). Er zou een opvolger van dit model komen, alweer op GM-basis, maar wel met een meer eigen styling. Deze zou ook in Europa worden verkocht.
Hino maakt tegenwoordig enkel vrachtwagens, maar bouwde ook een tijdlang personenwagens. Men begon met het in licentie bouwen van de Renault 4CV. Later zou men auto’s bouwen die op Renault-techniek gebaseerd waren. Toyota nam een aandeel in de firma en de personenautobouw werd opgegeven.
Tot slot nog een link naar de site waar de modelauto’s worden gepresenteerd.