Nadat de DTM in 1995 door de extreem hoge kosten stopte (of, als men zo wil, in 1996 onder de noemer ITC) werd in 1998 door Opel een conceptmodel gepresenteerd voor een DTM-wagen. Daarna ging men achter de schermen om de tafel om een nieuw regelement te introduceren. Het zou moeten gaan om auto’s met V8-motor en een coupé-carrosserie. Mercedes-Benz liet ook grote interesse optekenen. BMW had wel interesse, maar de deelname aan de Formule 1 verhinderden een daadwerkelijk DTM-voertuig. Zakspeed wou met een op de Volvo C70 gebaseerde coupé gebruiken, maar kreeg geen toestemming van Volvo, terwijl Abt met de Audi TT wel toestemming kreeg, maar moest het voertuig speciaal ombouwen om aan de regels te voldoen. Ford bouwde op basis van de Mondeo een racewagen, maar deze was geen coupé, kreeg daarom geen toestemming. Zo kwamen in 2000 de volgende auto’s aan de start:

  • Opel Astra Coupé
  • Mercedes-Benz CLK
  • Abt-Audi TT

Uit deze jaren zou gek genoeg van initiërende fabrikant Opel nooit een model in kleine schaal komen (als wij de Schuco 1:87 modelletjes uit metaal niet meetellen).

undefined

Schuco (1:87) Opel Astra Coupé

Audi’s TT kwam er wel, maar nooit in racekleuren, maar wel als specifieke DTM-uitvoering:

undefined

Edocar: Abt-Audi TT

Eigenlijk komt dit modelletje van Loyal Bright, dat ook een Mercedes-Benz CLK DTM maakte. Dit model zoek ik nog.

Uit het coupé-tijdperk stammen ook drie Kyosho-modellen van de Mercedes-Benz CLK DTM, echter zijn deze van het seizoen 2003:

undefined
undefined
undefined

Jean Alesi, Katsutomo Kaneishi, Bernd Schneider 

 Ook Hot Wheels maakte van de CLK uit 2003 een model:

undefined
undefined

 In 2003 kwamen er nieuwe regelementen. Het idee om coupéracewagens in te zetten werd verworpen en men ging vierdeurs sedans inzetten. De nieuwe auto’s:

  • Opel Vectra GTS
  • Mercedes-Benz C-Klasse
  • Audi A4

Uit dit tijdperk stammen de volgende modellen:

undefined
undefined

Bruno Spengler (2006), Mika Häkkinen (2006)

undefined

Mika Häkkinen (2006)

Er is ook nog een rode versie met Bernd Schneider – helaas ontbreekt deze in de verzameling.

undefined

NewRay is verantwoordelijk voor deze Audi A4 DTM bestuurd door Frank Stippler, een 2005 versie die als “Jahreswagen” in 2006 werd ingezet. 

In 2012 presenteerde MiniChamps een serie met pullbackmodellen, waaronder deze Audi A4 DTM. Ik ben niet zeker uit welk jaar dit komt:

undefined

Toen BMW in 2012 aankondigde in de DTM te stappen na bijna 20 jaar afscheid besloot men ook een serie 1:64 modellen uit te brengen:

undefined

Martin Tomczyk

undefined

Joey Hand

undefined

Bruno Spengler

undefined

Dirk Werner

undefined

Andy Priaulx

undefined

Augusto Farfus

BMW zou dit kampioenschap winnen. 2012 was tevens het jaar dat men weer coupés in ging zetten.

 In 2014 zou BMW de M4 gaan inzetten. Het seizoen 2015 werd in de volgende uitvoeringen in kleine schaal uitgevoerd:

undefined

Marco Wittmann

undefined

Bruno Spengler

undefined

António Félix da Costa

undefined

Augusto Farfus

undefined

Tom Blomqvist

undefined

Martin Tomczyk

Al deze BMW-modellen zijn waarschijnlijk van Paragon.

UPDATE :

In 2020 kondigde SIKU aan 2 DTM modellen te gaan produceren. Ze hebben klaarblijkelijk niet de licentie voor de merknaam DTM. 

undefined
undefined

UPDATE 6 juni 2023

MSZ - 2017 Audi RS5 DTM
MSZ – 2017 Audi RS5 DTM

Ook MSZ had kennelijk moeite met de licentie voor de naam DTM, dus ook zij noemden het model Racing. Het is aan de koplampen zichtbaar dat dit duidelijk een ander bouwjaar is als de RS5 van Siku.

Door Jan

Geef een reactie