J C Collection

Nieuws, achtergronden en meer over modelauto's rond schaal 1:64

24 uren van Le Mans winnaars in kleine schaal (update)

Sep 092019

 Nadat afgelopen weekeinde (16 & 17 Juni 2018) de 24 uurs race van Le Mans werd verhouden, leek het mij interessant te zien welke allemaal in 3 inch vereeuwigd zijn. Naarmate we verder teruggaan in de tijd zien we minder en minder modellen. Toch hoop ik in de toekomst meer te mogen toevoegen

2019 - Sébastien Buemi, Fernando Alonso, Kazuki Nakajima - Toyota TS050 Hybrid

Nog geen model

2018 - Sébastien Buemi, Fernando Alonso, Kazuki Nakajima - Toyota TS050 Hybrid

undefined

Spark

2017 - Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber - Porsche 919 Hybrid

undefined

Spark

Formule 1 coureurs, de afgelopen 10 jaar (update)

Sep 092019

De inspiratie kwam toen ik twee modellen van Spark zag van Renault F1, eentje van 2017 en 2018 elk. Beide hadden als coureur Nico Hülkenberg. Ik dacht bij mijzelf dat het apart is dat ik mij maar aan een enkel model van Lewis Hamilton in de afgelopen jaren kon herinneren, hij won wereldkampioenschappen en vele races, Hülkenberg is een prachtvent, maar hij was nog nooit op het podium en heeft meer modelauto's. Althans, in 3 inch/1:64. Ik ben eens gaan turfen en kwam tot dit resultaat:

Meer Z-Models nieuws (update)

Sep 092019

In een voorgaande blog plaatste ik een kort stukje nieuws over Z-Models, een merk van de Otto-Solido-GT Spirit-groep.

Sinds kort is er van deze Firma een modelauto van de Renault Clio uit de laatste (vijfde) generatie. Naast de Renault R.S. 18 Formule 1-wagen zou het ook een Force India/Racing Point en een Sauber/Alfa Romeo Formule 1-wagen willen uitbrengen.

De R.S. 18 mis ik nog, maar de R.S. 19 met als coureur Daniel Ricciardo is ook al uit:

undefined

Spark 2019 (update)

Sep 092019

Het lijkt er op dat de nieuwtjes van Spark nog niet gepubliceerd zijn, dus bij deze. Spark zal in 2019 Le Mans modellen presenteren, waaronder een serie Porsches uit 2018 en de Toyota TS050. De Porsches zijn zelfs al op de markt:

undefined

Porsche 911 RSR (Le Mans 2018, 2de in LMGTE Pro, Bruni/Lietz/Makowiecki)

Schuco 2019 - MiJo exclusives

Sep 082019

Voor MiJo exclusives heeft Schuco een tiental modellen in nieuwe kleuren uitgegeven (plus enkele "chase"-modellen, die in principe zonder kleur zijn uitgevoerd, maar met logo's). Dit zijn alleraardigste varianten om te verzamelen, dus ik plaats enkele hieronder:

undefined

Een, naar mijn mening, mooie kleur voor deze Porsche 911 Turbo S (991) - met een geringere oplage als de anderen.

undefined

Historisch wellicht niet helemaal correct, maar wat een setje (De VW moet een T2 zijn)

undefined

Er zijn er nog meer:

VW Golf Mk I GTI - zwart

VW Transporter T3 met camperopbouw - wijnrood

Porsche 918 Spyder - Martini-opdruk, wit, nummer 22

Land Rover Defender - zilver

Land Rover Defender - Camel-opdruk, beige

Porsche 911 Turbo (930) - rood

De DTM van 1993 tot 1995 (en een beetje 1996) in kleine schaal

Aug 132019

De DTM werd in 1984 op basis van een de Group A-regelementen begonnen. Deze waren in drie klassen onderverdeeld in de meeste andere kampioenschappen, maar de DTM koos voor een soort handicap-systeem om alle voertuigen gelijktijdig te kunnen laten racen. Enkele jaren later werden dan twee races in plaats van één lange gehouden, een formaat dat het ook later zou doorzetten.

Met de instap van fabrikanten werden steeds gaten in het regelement gevonden, zoals de turbomotor. Dit gat werd gedicht door hogere gewichten en later een kleinere luchtinlaat. Later werden turbomotoren verboden. Nog later werd vierwielaandrijving gebruikt in combinatie met een V8. Deze auto's waren weliswaar zwaarder, maar desondanks zeker op snelle circuits onverslaanbaar. Het gewicht werd nog verder verhoogd. De regelwijzigingen om de races spannend te houden zorgden voor de uitstap van fabrikanten als Ford en Audi. Dus werd voor 1993 het concept van de "Klasse 1" gebruikt. Aanvankelijk waren er slechts twee fabrikanten die aan de DTM met deze nieuwe regelementen meededen: Mercedes-Benz en Alfa Romeo. Eind 1993 zou Opel ook instappen.

De DTM was in de jaren in populariteit gegroeid en de nieuwe regels met spectaculaire auto's (breed, spoilers, grote motoren) zorgden voor een flinke groei van de populariteit. In die tijd zijn er dan ook veel modelautofabrikanten geweest die een DTM auto of zelfs meerdere in de aanbieding hadden. Een overzicht.

1993:

undefined

De DTM van na 2000 in kleine schaal

Aug 122019

Nadat de DTM in 1995 door de extreem hoge kosten stopte (of, als men zo wil, in 1996 onder de noemer ITC) werd in 1998 door Opel een conceptmodel gepresenteerd voor een DTM-wagen. Daarna ging men achter de schermen om de tafel om een nieuw regelement te introduceren. Het zou moeten gaan om auto's met V8-motor en een coupé-carrosserie. Mercedes-Benz liet ook grote interesse optekenen. BMW had wel interesse, maar de deelname aan de Formule 1 verhinderden een daadwerkelijk DTM-voertuig. Zakspeed wou met een op de Volvo C70 gebaseerde coupé gebruiken, maar kreeg geen toestemming van Volvo, terwijl Abt met de Audi TT wel toestemming kreeg, maar moest het voertuig speciaal ombouwen om aan de regels te voldoen. Ford bouwde op basis van de Mondeo een racewagen, maar deze was geen coupé, kreeg daarom geen toestemming. Zo kwamen in 2000 de volgende auto's aan de start:

  • Opel Astra Coupé
  • Mercedes-Benz CLK
  • Abt-Audi TT

Uit deze jaren zou gek genoeg van initiërende fabrikant Opel nooit een model in kleine schaal komen (als wij de Schuco 1:87 modelletjes uit metaal niet meetellen).

undefined

Nieuw high-end merk in 1:64: MotorHelix

Aug 112019

Een nieuw merk dat eerder al 1:18 modellen maakte, hun eerste product is high-end (zeer gedetailleerd), komt dit verhaal bekend voor? Dit keer mag ik het merk MotorHelix introduceren,  afkomstig uit.... natuurlijk een Aziatisch land. Dit keer is het China, om precies te zijn Hongkong. Het eerste model komt in een acryl doosje en een fraaie plint. Het gaat om een Mercedes-Benz G-klasse. Het gaat om de nieuwste (2018) generatie.

Atom

Powered by collecting