J C Collection

Nieuws, achtergronden en meer over modelauto's rond schaal 1:64

De DTM van na 2000 in kleine schaal (UPDATE)

Jun 282020

Nadat de DTM in 1995 door de extreem hoge kosten stopte (of, als men zo wil, in 1996 onder de noemer ITC) werd in 1998 door Opel een conceptmodel gepresenteerd voor een DTM-wagen. Daarna ging men achter de schermen om de tafel om een nieuw regelement te introduceren. Het zou moeten gaan om auto's met V8-motor en een coupé-carrosserie. Mercedes-Benz liet ook grote interesse optekenen. BMW had wel interesse, maar de deelname aan de Formule 1 verhinderden een daadwerkelijk DTM-voertuig. Zakspeed wou met een op de Volvo C70 gebaseerde coupé gebruiken, maar kreeg geen toestemming van Volvo, terwijl Abt met de Audi TT wel toestemming kreeg, maar moest het voertuig speciaal ombouwen om aan de regels te voldoen. Ford bouwde op basis van de Mondeo een racewagen, maar deze was geen coupé, kreeg daarom geen toestemming. Zo kwamen in 2000 de volgende auto's aan de start:

  • Opel Astra Coupé
  • Mercedes-Benz CLK
  • Abt-Audi TT

Uit deze jaren zou gek genoeg van initiërende fabrikant Opel nooit een model in kleine schaal komen (als wij de Schuco 1:87 modelletjes uit metaal niet meetellen).

undefined

Zuid-Koreaanse automerken in kleine schaal (UPDATE)

Jun 242020

Van Noord-Koreaanse automerken bestaan wellicht ook modellen, maar daar weet ik helaas niet van. Zuid-Koreaanse automerken zijn er echter wel. Er zijn, voor een grootmacht in de autoindustrie, maar bar weinig modelauto's van de Zuid-Koreaanse automerken. Een poging tot een overzicht:

Daewoo

Daewoo nam de boedel over van GMK (General Motors Korea) en bouwde op GM-techniek gebaseerde auto's tot midden jaren '90. Men nam firma's, zoals het Poolse FSO, het Roemeense Oltcit, of het Oekraiense ZAZ, over. Met de Azië-crisis, eind jaren '90, ging Daewoo failliet. De personenwagendivisie werd deels door General Motors overgenomen, waarna men Daewoo-auto's als Chevrolet (en deels als Opel) verkocht.

undefined

SAAB in kleine schaal

Jun 152020

SAAB als autofabrikant kwam voort uit een vliegtuigmaker. De auto's waren dan ook vrij aerodynamisch. Met de toenemende welvaart werden de SAABs ook steeds groter. SAAB was een van de eerste automakers die de turbo toepastte. Lange tijd bleef SAAB voor modelautofabrikanten onder de radar en er zijn in totaal ook niet zoveel modellen van gemaakt. Toen SAAB ten onder ging kwam er geen herwaardering voor het merk, zoals soms met andere merken wel gebeurt. Een niet compleet overzicht:

undefined

Simca & Talbot in kleine schaal

Apr 212020

Simca is een merk dat wellicht velen niet meer kennen, daar de productie stopte eind jaren '70. Simca is een afkorting en staat voor Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile. Het werd in 1934 opgericht en bouwde aanvankelijk Fiat modellen in licentie. Pas na de Tweede Wereldoorlog zou een eigen ontwerp, de Simca Aronde, worden gepresenteerd. In de jaren '50 nam het Matford (Franse Fordfabriek) en Unic (vrachtwagens) over. Het Amerikaanse Chrysler kocht aandelen van Simca en werd zo begin jaren '70 eigenaar. Financiële problemen zorgden ervoor dat Simca verkocht werd aan PSA, waardoor de merknaam Simca verdween. Men besloot de merknaam Talbot in te voeren. In kleine schaal was het merk vrij succesvol, mede doordat de Franse modelautomakers veel aandacht schonken aan deze fabrikant, die zeker een flinke bekendheid genoot in de jaren '70.

undefined

Europees auto van het jaar (update)

Mar 042020

In 1964 besloten enkele autobladen samen te werken en een auto van het jaar te kiezen door punten te geven. De auto met de meeste punten wint. Het is wellicht interessant te zien hoeveel auto's het daarvan in kleine schaal hebben weten te maken.

Auto's uit Born (Nederland) in kleine schaal | Cars from Born (the Netherlands) in small scale

Feb 172020

De Nederlandse autoindustrie, zeker in vergelijking met andere landen als België, was historisch gezien klein. Waar Belgische automerken tot de jaren '50 het konden uitzingen, was de autoproductie in Nederland min of meer voorbij in de jaren '20. Wel was er assemblage van buitenlandse merken, maar ook daar was bijvoorbeeld België veel belangrijker.

Na de Tweede Wereldoorlog besloot men bij DAF, dat tot dan toe aanhangers en vrachtwagens maakte, ook personenwagens te gaan maken. Hier zou later een fabriek voor worden opgezet in het Limburgse Born. Hier werden de DAFs 33, 44, 46, 55 en 66 gemaakt. Later nam Volvo de autobouwende entiteit van DAF over en werd hier de Volvo 66 gemaakt. De eerste modelauto van een in Born geproduceerde auto zou komen van het Hongkongse Playart, dat een Volvo 343 namaakte. Een aparte keuze voor het orientaalse merk, gezien de 343 voornamelijk een Europese aangelegenheid was.

The Dutch car industry was, certainly in comparison with other countries like Belgium, always relatively small. Where Belgian car makers would be able to produce cars well into the 1950's, the Dutch car industry was more or less over in the 1920's. Of course, assembly of foreign makes happened on Dutch soil, but here too, the Belgian assembly was much more important.

After the Second World War, DAF - which started out making trailers and would diversify into trucks, announced at the end of the 1950's they would be making passenger cars. To be able to do so, a new factory was started in Born, in the Dutch province of Limburg. Here, the DAF models 33, 44, 46, 55 and 66 would be made. After the Volvo take-over of the DAF car building entity the Volvo 66 was made here as well. The first miniature car of a Born produced car would be done by Playart of Hong Kong, which would make the Volvo 343. A rather odd choice for the oriental made, seeing the 343 was a car confined to the European sphere.

undefined

Oost Europese personenauto's in kleine schaal (update)

Feb 052020

In deze blog ga ik het hebben over auto's die in het voormalig Oostblok gemaakt zijn. Dus Skoda's van na de val van de Berlijnse muur zul je hier niet terugvinden. Het is interessant te zien dat er maar weinig modelletjes gemaakt zijn van Oost-Europese auto's in de "Matchbox"-schaal, ondanks dat bijvoorbeeld merken als SIKU, Matchbox en Majorette in licentie in het voormalig Oostblok gemaakt werden. Ook is het opvallend dat de meeste pas jaren na de val van de muur verschenen. In een vorige post kon je al Trabant-modellen zien, dus die zijn hier met opzet weggelaten.

Polen:

Polski Fiat

undefined

Welly: Polski Fiat 125P

De Polski Fiat 125P kwam voort uit een samenwerking tussen het Poolse FSO en het Italiaanse Fiat. De 125P was een mengelmoes van techniek uit de Fiat 1500 en de carrosserie van de nieuwere Fiat 125. Gezien het logo is dit eigenlijk een latere FSO 125P

FSM

undefined

Welly: FSM Syrena 105

Ondanks het FSO-logo hier, moet dit een FSM zijn. het model 105, herkenbaar aan de deuren die vooraan scharnieren. Deze is altijd bij FSM gebouw, daar waar de voorgangermodellen daadwerkelijk bij FSO werden gebouwd. Vrees niet, een FSO zal waarschijnlijk later dit jaar uitkomen.

Subaru Impreza in kleine schaal

Jan 282020

Subaru was begin jaren '90 een toch vrij anoniem, onbekend merk. Dat veranderde toen Colin McRae met een Subaru Impreza het wereldkampioenschap rally wist te winnen. Het was dan ook vooral de Impreza die in kleine schaal werd nagemaakt, ook omdat dit niet het laatste succes van Subaru was in het WRC. Het is echter al van even geleden dat Subaru aan het WRC meedeed en dat is ook te zien aan de belangstelling voor het merk bij modelautomakers.

Subaru Impreza in kleine schaal

Atom

Powered by collecting