J C Collection

Nieuws, achtergronden en meer over modelauto's rond schaal 1:64

25 jaar geleden...

May 012019

De Formule 1 werd 25 jaar geleden opgeschrikt door de dood van Ayrton Senna. Het hele raceweekeinde leek al onder een gesternte te leiden: Rubens Barrichello had een vreselijk ongeval in zijn Jordan, waardoor hij bijna stierf. Ronald Ratzenberger zou helaas een dag later sterven. Wellicht had de race toen geannulleerd moeten worden, maar helaas. Een startongeval zorgde al voor gewonden en een safety car werd de baan opgestuurd. Er is speculatie dat de relatief lage snelheid van de safety car bijdroeg aan het latere ongeval. In ronde 7 zou Senna het leven laten. De ongelukken zorgden voor een veiligere Formule 1, doordat hogere veiligheidseisen aan zowel circuits alsook auto's gesteld werden.

undefined

De Jordan 194 (Matchbox) - Rubens Barrichello

undefined

De Williams FW16 in de uitvoering van San Marino (zonder tabaksreclame, omdat dat ook op modelauto's niet meer mag) - Ayrton Senna

Er is geen modelletje van de Simtek S941.

Nederlandse en Belgische coureurs (update)

Mar 272019

Op een modelautoforum was er een verzamelaar van Nederlandse coureurs. Ik zeg was, want helaas is hij overleden. Het was soms verbazend te zien hoeveel modelauto's er waren van auto's met Nederlandse coureurs. In de kleine schaal is dit veel minder. Ondanks dat zijn er toch nog aardig wat.

undefined

Norev: Renault R.S. 01 van V8 Racing met als coureur Pastorelli. Ondanks zijn wellicht Italiaans klinkende achternaam, een Nederlander.

Europees auto van het jaar (update)

Mar 252019

In 1964 besloten enkele autobladen samen te werken en een auto van het jaar te kiezen door punten te geven. De auto met de meeste punten wint. Het is wellicht interessant te zien hoeveel auto's het daarvan in kleine schaal hebben weten te maken.

Oost Europese personenauto's in kleine schaal (update)

Mar 052019

In deze blog ga ik het hebben over auto's die in het voormalig Oostblok gemaakt zijn. Dus Skoda's van na de val van de Berlijnse muur zul je hier niet terugvinden. Het is interessant te zien dat er maar weinig modelletjes gemaakt zijn van Oost-Europese auto's in de "Matchbox"-schaal, ondanks dat bijvoorbeeld merken als SIKU, Matchbox en Majorette in licentie in het voormalig Oostblok gemaakt werden. Ook is het opvallend dat de meeste pas jaren na de val van de muur verschenen. In een vorige post kon je al Trabant-modellen zien, dus die zijn hier met opzet weggelaten.

Polen:

Polski Fiat

undefined

Welly: Polski Fiat 125P

De Polski Fiat 125P kwam voort uit een samenwerking tussen het Poolse FSO en het Italiaanse Fiat. De 125P was een mengelmoes van techniek uit de Fiat 1500 en de carrosserie van de nieuwere Fiat 125. Gezien het logo is dit eigenlijk een latere FSO 125P

FSM

undefined

Welly: FSM Syrena 105

Ondanks het FSO-logo hier, moet dit een FSM zijn. het model 105, herkenbaar aan de deuren die vooraan scharnieren. Deze is altijd bij FSM gebouw, daar waar de voorgangermodellen daadwerkelijk bij FSO werden gebouwd. Vrees niet, een FSO zal waarschijnlijk later dit jaar uitkomen.

Formule 1 in 2007

Feb 212019

We maken een sprong in de tijd en kijken naar de Formule 1 in kleine schaal in 2007. Dit is een post in een serie over welk jaar de meeste verschillende Formule 1 auto's produceerde. In 2007 was de Formule 1 wellicht op een van haar hoogste hoogtepunten. Vele autofabrikanten waren actief in wat men de koningsklasse van de autosport noemt. Deze gaven ook modellen in opdracht, vandaar ook dat er best veel modellen te vinden zijn voor 2007. Bovendien was er een Japanse firma die als promotie van elk team een modelauto uitbracht.

Uit de serie "Formule 1 in ...": 1975, 1979, 1983, 1992, 1993 en 1994

Formule 1 in 1983

Jan 292019

In de serie "Formule 1 in ..." gaan we verder in the eighties, nadat we al drie jaren uit de jaren '90 en twee uit de jaren '70 de revu lieten passeren. Net als de series uit de jaren '70 is hofleverancier Polistil ook verantwoordelijk voor de meeste wagens uit 1983. Ik kan er wel de coureurs bij noemen, maar aangezien elke wagen slechts één keer werd geproduceerd staat elke auto immers voor één coureur. Mochten er mensen zijn die de coureurs willen hebben, meldt het in de comments.

Uit de serie "Formule 1 in ...": 1975, 1979, 19921993 en 1994

undefined

Formule 1 in 1979

Jan 222019

In de serie "Formule 1 in ..." gaan we vandaag verder met 1979. Hofleverancier van dit jaar is, net als 1975, Polistil.

Uit de serie "Formule 1 in ...": 1975, 1983, 1992, 1993 en 1994

Hoewel Polistil van het fantastische jaar 1976 (vanwege hoe een verbrandde Lauda terugkwam uit de dood en de epische strijd met Hunt) ook modellen maakten, zijn het er slechts vier: Ferrari 312T2, McLaren M23B, Tyrrell P34/2 en de Ligier JS5. We gaan daarom naar het jaar 1979, waarin Polistil weer een nieuwe serie modellen uitgaf:

undefined

Ferrari 312T4 - Jody Scheckter. Deze reed wel met nummer 11, maar gezien dat ze wereldkampioen werden, zal dit wel de versie van Scheckter zijn. Van dit model maakte Kyosho ook een model, met beide coureurs van Ferrari.

Formule 1 in 1975

Jan 212019

Nadat we drie opvolgende jaren uit de jaren '90 hebben behandeld, gaan we zien of andere jaren wellicht nog meer coureurs per seizoen opleveren. We beginnen in de jaren '70. De Italiaanse firma Polistil leverde een flink aantal Formule 1-wagens uit deze tijd, zoals we zullen zien.

Uit de serie "Formule 1 in ...": 1979, 1983, 1992, 1993 en 1994

undefined

Atom

Powered by collecting