J C Collection

Nieuws, achtergronden en meer over modelauto's rond schaal 1:64

24 uren van Le Mans winnaars in kleine schaal (update)

Sep 092019

 Nadat afgelopen weekeinde (16 & 17 Juni 2018) de 24 uurs race van Le Mans werd verhouden, leek het mij interessant te zien welke allemaal in 3 inch vereeuwigd zijn. Naarmate we verder teruggaan in de tijd zien we minder en minder modellen. Toch hoop ik in de toekomst meer te mogen toevoegen

2019 - Sébastien Buemi, Fernando Alonso, Kazuki Nakajima - Toyota TS050 Hybrid

Nog geen model

2018 - Sébastien Buemi, Fernando Alonso, Kazuki Nakajima - Toyota TS050 Hybrid

undefined

Spark

2017 - Timo Bernhard, Brendon Hartley, Earl Bamber - Porsche 919 Hybrid

undefined

Spark

Formule 1 coureurs, de afgelopen 10 jaar (update)

Sep 092019

De inspiratie kwam toen ik twee modellen van Spark zag van Renault F1, eentje van 2017 en 2018 elk. Beide hadden als coureur Nico Hülkenberg. Ik dacht bij mijzelf dat het apart is dat ik mij maar aan een enkel model van Lewis Hamilton in de afgelopen jaren kon herinneren, hij won wereldkampioenschappen en vele races, Hülkenberg is een prachtvent, maar hij was nog nooit op het podium en heeft meer modelauto's. Althans, in 3 inch/1:64. Ik ben eens gaan turfen en kwam tot dit resultaat:

De DTM van 1993 tot 1995 (en een beetje 1996) in kleine schaal

Aug 132019

De DTM werd in 1984 op basis van een de Group A-regelementen begonnen. Deze waren in drie klassen onderverdeeld in de meeste andere kampioenschappen, maar de DTM koos voor een soort handicap-systeem om alle voertuigen gelijktijdig te kunnen laten racen. Enkele jaren later werden dan twee races in plaats van één lange gehouden, een formaat dat het ook later zou doorzetten.

Met de instap van fabrikanten werden steeds gaten in het regelement gevonden, zoals de turbomotor. Dit gat werd gedicht door hogere gewichten en later een kleinere luchtinlaat. Later werden turbomotoren verboden. Nog later werd vierwielaandrijving gebruikt in combinatie met een V8. Deze auto's waren weliswaar zwaarder, maar desondanks zeker op snelle circuits onverslaanbaar. Het gewicht werd nog verder verhoogd. De regelwijzigingen om de races spannend te houden zorgden voor de uitstap van fabrikanten als Ford en Audi. Dus werd voor 1993 het concept van de "Klasse 1" gebruikt. Aanvankelijk waren er slechts twee fabrikanten die aan de DTM met deze nieuwe regelementen meededen: Mercedes-Benz en Alfa Romeo. Eind 1993 zou Opel ook instappen.

De DTM was in de jaren in populariteit gegroeid en de nieuwe regels met spectaculaire auto's (breed, spoilers, grote motoren) zorgden voor een flinke groei van de populariteit. In die tijd zijn er dan ook veel modelautofabrikanten geweest die een DTM auto of zelfs meerdere in de aanbieding hadden. Een overzicht.

1993:

undefined

De DTM van na 2000 in kleine schaal

Aug 122019

Nadat de DTM in 1995 door de extreem hoge kosten stopte (of, als men zo wil, in 1996 onder de noemer ITC) werd in 1998 door Opel een conceptmodel gepresenteerd voor een DTM-wagen. Daarna ging men achter de schermen om de tafel om een nieuw regelement te introduceren. Het zou moeten gaan om auto's met V8-motor en een coupé-carrosserie. Mercedes-Benz liet ook grote interesse optekenen. BMW had wel interesse, maar de deelname aan de Formule 1 verhinderden een daadwerkelijk DTM-voertuig. Zakspeed wou met een op de Volvo C70 gebaseerde coupé gebruiken, maar kreeg geen toestemming van Volvo, terwijl Abt met de Audi TT wel toestemming kreeg, maar moest het voertuig speciaal ombouwen om aan de regels te voldoen. Ford bouwde op basis van de Mondeo een racewagen, maar deze was geen coupé, kreeg daarom geen toestemming. Zo kwamen in 2000 de volgende auto's aan de start:

  • Opel Astra Coupé
  • Mercedes-Benz CLK
  • Abt-Audi TT

Uit deze jaren zou gek genoeg van initiërende fabrikant Opel nooit een model in kleine schaal komen (als wij de Schuco 1:87 modelletjes uit metaal niet meetellen).

undefined

25 jaar geleden...

May 012019

De Formule 1 werd 25 jaar geleden opgeschrikt door de dood van Ayrton Senna. Het hele raceweekeinde leek al onder een gesternte te leiden: Rubens Barrichello had een vreselijk ongeval in zijn Jordan, waardoor hij bijna stierf. Ronald Ratzenberger zou helaas een dag later sterven. Wellicht had de race toen geannulleerd moeten worden, maar helaas. Een startongeval zorgde al voor gewonden en een safety car werd de baan opgestuurd. Er is speculatie dat de relatief lage snelheid van de safety car bijdroeg aan het latere ongeval. In ronde 7 zou Senna het leven laten. De ongelukken zorgden voor een veiligere Formule 1, doordat hogere veiligheidseisen aan zowel circuits alsook auto's gesteld werden.

undefined

De Jordan 194 (Matchbox) - Rubens Barrichello

undefined

De Williams FW16 in de uitvoering van San Marino (zonder tabaksreclame, omdat dat ook op modelauto's niet meer mag) - Ayrton Senna

Er is geen modelletje van de Simtek S941.

Nederlandse en Belgische coureurs (update)

Mar 272019

Op een modelautoforum was er een verzamelaar van Nederlandse coureurs. Ik zeg was, want helaas is hij overleden. Het was soms verbazend te zien hoeveel modelauto's er waren van auto's met Nederlandse coureurs. In de kleine schaal is dit veel minder. Ondanks dat zijn er toch nog aardig wat.

undefined

Norev: Renault R.S. 01 van V8 Racing met als coureur Pastorelli. Ondanks zijn wellicht Italiaans klinkende achternaam, een Nederlander.

Europees auto van het jaar (update)

Mar 252019

In 1964 besloten enkele autobladen samen te werken en een auto van het jaar te kiezen door punten te geven. De auto met de meeste punten wint. Het is wellicht interessant te zien hoeveel auto's het daarvan in kleine schaal hebben weten te maken.

Oost Europese personenauto's in kleine schaal (update)

Mar 052019

In deze blog ga ik het hebben over auto's die in het voormalig Oostblok gemaakt zijn. Dus Skoda's van na de val van de Berlijnse muur zul je hier niet terugvinden. Het is interessant te zien dat er maar weinig modelletjes gemaakt zijn van Oost-Europese auto's in de "Matchbox"-schaal, ondanks dat bijvoorbeeld merken als SIKU, Matchbox en Majorette in licentie in het voormalig Oostblok gemaakt werden. Ook is het opvallend dat de meeste pas jaren na de val van de muur verschenen. In een vorige post kon je al Trabant-modellen zien, dus die zijn hier met opzet weggelaten.

Polen:

Polski Fiat

undefined

Welly: Polski Fiat 125P

De Polski Fiat 125P kwam voort uit een samenwerking tussen het Poolse FSO en het Italiaanse Fiat. De 125P was een mengelmoes van techniek uit de Fiat 1500 en de carrosserie van de nieuwere Fiat 125. Gezien het logo is dit eigenlijk een latere FSO 125P

FSM

undefined

Welly: FSM Syrena 105

Ondanks het FSO-logo hier, moet dit een FSM zijn. het model 105, herkenbaar aan de deuren die vooraan scharnieren. Deze is altijd bij FSM gebouw, daar waar de voorgangermodellen daadwerkelijk bij FSO werden gebouwd. Vrees niet, een FSO zal waarschijnlijk later dit jaar uitkomen.

Formule 1 in 2007

Feb 212019

We maken een sprong in de tijd en kijken naar de Formule 1 in kleine schaal in 2007. Dit is een post in een serie over welk jaar de meeste verschillende Formule 1 auto's produceerde. In 2007 was de Formule 1 wellicht op een van haar hoogste hoogtepunten. Vele autofabrikanten waren actief in wat men de koningsklasse van de autosport noemt. Deze gaven ook modellen in opdracht, vandaar ook dat er best veel modellen te vinden zijn voor 2007. Bovendien was er een Japanse firma die als promotie van elk team een modelauto uitbracht.

Uit de serie "Formule 1 in ...": 1975, 1979, 1983, 1992, 1993 en 1994

Atom

Powered by collecting