In de serie "Formule 1 in ..." gaan we verder in the eighties, nadat we al drie jaren uit de jaren '90 en twee uit de jaren '70 de revu lieten passeren. Net als de series uit de jaren '70 is hofleverancier Polistil ook verantwoordelijk voor de meeste wagens uit 1983. Ik kan er wel de coureurs bij noemen, maar aangezien elke wagen slechts één keer werd geproduceerd staat elke auto immers voor één coureur. Mochten er mensen zijn die de coureurs willen hebben, meldt het in de comments.
Op een modelautoforum was er een verzamelaar van Nederlandse coureurs. Ik zeg was, want helaas is hij overleden. Het was soms verbazend te zien hoeveel modelauto's er waren van auto's met Nederlandse coureurs. In de kleine schaal is dit veel minder. Ondanks dat zijn er toch nog aardig wat.
Norev: Renault R.S. 01 van V8 Racing met als coureur Pastorelli. Ondanks zijn wellicht Italiaans klinkende achternaam, een Nederlander.
Hoewel Polistil van het fantastische jaar 1976 (vanwege hoe een verbrandde Lauda terugkwam uit de dood en de epische strijd met Hunt) ook modellen maakten, zijn het er slechts vier: Ferrari 312T2, McLaren M23B, Tyrrell P34/2 en de Ligier JS5. We gaan daarom naar het jaar 1979, waarin Polistil weer een nieuwe serie modellen uitgaf:
Ferrari 312T4 - Jody Scheckter. Deze reed wel met nummer 11, maar gezien dat ze wereldkampioen werden, zal dit wel de versie van Scheckter zijn. Van dit model maakte Kyosho ook een model, met beide coureurs van Ferrari.
Nadat we drie opvolgende jaren uit de jaren '90 hebben behandeld, gaan we zien of andere jaren wellicht nog meer coureurs per seizoen opleveren. We beginnen in de jaren '70. De Italiaanse firma Polistil leverde een flink aantal Formule 1-wagens uit deze tijd, zoals we zullen zien.
Op een andere blog las ik over 1993 als zijnde het beste jaar voor 1:64 verzamelaars voor Formule 1-modellen en de Formule 1 in het algemeen. Daar is veel voor te zeggen, want Microchamps maakte voor McLaren, Williams, Benetton, Sauber en Ferrari meerdere modellen. Zo zijn er van Sauber drie versies te vinden (Wendlinger, Lehto, Frentzen). Van andere jaren zijn misschien meer modellen per team te vinden, maar 1993 is qua rijders het beste. Dat gaf mij inspiratie om eens te kijken of er nog meer te vinden waren uit 1993. Maar ik zal de komende dagen ook nog eens andere jaren gaan uitlichten waarin veel Formule 1-modellen zijn nagemaakt in kleine schaal, we zullen zien of 1993 werkelijk het beste jaar is qua modellen. Qua technologie was het dat waarschijnlijk wel, met vele elektronische middelen die de auto's zeer complex maakten.
Norev is, sinds het weer actief werd in de kleine schaal rond 2000, ook zeer actief geweest als modelmaker van conceptauto's. Kennelijk hebben veel mensen interesse in dit soort voertuigen, want Norev voert ze nog altijd in het sortiment. Vandaag presenteren we deel 2: Renault & Citroën. Het voorgaande deel was deel 1: Peugeot. Het nieuwste deel is deel 3: DS & Volkswagen
De inspiratie kwam toen ik twee modellen van Spark zag van Renault F1, eentje van 2017 en 2018 elk. Beide hadden als coureur Nico Hülkenberg. Ik dacht bij mijzelf dat het apart is dat ik mij maar aan een enkel model van Lewis Hamilton in de afgelopen jaren kon herinneren, hij won wereldkampioenschappen en vele races, Hülkenberg is een prachtvent, maar hij was nog nooit op het podium en heeft meer modelauto's. Althans, in 3 inch/1:64. Ik ben eens gaan turfen en kwam tot dit resultaat:
Schuco heeft in haar Edition 64 een drietal exclusieve modellen voor Hongkong gepresenteerd. Twee modellen zijn taxi's, zoals die vroeger in Hongkong reden, eentje is een soort van kerstcadeautje.